Foto | Bart van Overbeeke

Veiligheidssystemen Stratumseind op de proef gesteld

Op Stratumseind zijn maandagavond innovatieve veiligheidssystemen getest die conflicten in de uitgaansstraat in de toekomst zoveel mogelijk moeten voorkomen. Ook de TU/e doet hier onderzoek, meer specifiek naar interventies met licht. Promovenda Indre Kalinauskaite was maandagavond betrokken bij het uitzetten van enkele lichtscenario's voor de proef.

De testen van maandagavond zijn voornamelijk gericht op het verfijnen van de software van zowel videocamera’s als zogenoemde geluidscamera’s die in de uitgaansstraat worden gebruikt. Vooraf wordt kort stilgestaan bij de gebeurtenissen in Parijs drie avonden eerder.

Stratumseind is voor de gelegenheid afgezet met borden, maar de geluidseffecten en in scène gezette opstootjes kunnen natuurlijk verkeerd worden opgevat. De projectmanager van Living Lab 'Stratumseind 2.0', Tinus Kanters, benadrukt dan ook dat buurtbewoners uitgebreid op de hoogte zijn gesteld van de oefeningen. Deelnemende studenten zijn geïnstrueerd om verwarde omstanders, indien nodig, uitleg te geven over de proef. Floris Driessen en Rick Scholte van TU/e-spinoff Sorama leggen uit dat hun geluidscamera - een soort omgekeerde speaker - niet alleen geluid kan registreren, maar ook driedimensionaal kan aanduiden. Door meerdere camera’s op te hangen, kan heel precies worden nagegaan waar bijvoorbeeld glas op de grond is gevallen of spanningen ontstaan. Met de opgeslagen resultaten van vanavond kan voor de toekomst een beter algoritme worden ontwikkeld om emoties en opstootjes te herkennen.Aan het begin van de avond hebben zich zeventig studenten van het Summa College en de Politieacademie verzameld voor het simuleren van verschillende situaties. Gedurende de avond stellen ze onder meer de veiligheidssystemen in de uitgaansstraat op de proef, bijvoorbeeld door snel te gaan lopen, abrupte bewegingen te maken, leuzen te roepen of hun stemmen te verheffen.Steeds lopen vanuit verschillende richtingen omstanders op hectische situaties af waarvan vier aangewezen onruststokers de aanstichter zijn. Er worden verschillende patronen herhaald en op het oog is het weinig spectaculair. Ook twee jonge politiepaarden maken deel uit van de proef. Om de dieren extra van de wijs te brengen, is de straatverlichting, middels de lichtinstallaties van het TU/e-project De-escalate, extra flitsend ingeregeld. Promovenda Indre Kalinauskaite is betrokken bij het uitzetten van de gebruikte lichtscenario's.

Het TU/e-onderzoek staat formeel trouwens los van het Living Lab 'Stratumseind 2.0', verduidelijkt kartrekker Yvonne de Kort, TU/e-hoogleraar Omgevingspyschologie. Beide projecten zijn vrijwel gelijktijdig aan elkaar opgetuigd en de betrokken partijen houden elkaars activiteiten en de opbrengsten daarvan volgens De Kort graag in de gaten.

"We hopen dat het Living Lab een goede thermometer en een bruikbaar meetinstrument wordt voor onze lichtinterventies. Wij doen daar allerlei observaties en testjes, houden gesprekken, mogen camerabeelden bekijken. Er wordt al met al heel veel data verzameld daar, maar dat is nog geen informátie. Dat wordt het pas als je betekenis aan die data kunt geven door verzamelde gegevens naast elkaar te leggen. Testen als die van maandagavond helpen daar natuurlijk enorm bij."

Hieronder een eerder item uit RTL Nieuws over slimme camerasystemen.