De wasruimte in Aurora met op de deur de mededeling dat die nog niet in gebruik is.

Bewoners Aurora willen niet extra betalen voor wassen en drogen

De bewoners van Aurora, de nieuwe woontoren van Vestide, vinden dat de kosten voor het gebruik van de gemeenschappelijke wasmachines en drogers onder de servicekosten moeten vallen. Ten tijde van de spaceboxen was het gebruik daarvan gratis, maar nu vraagt Vestide voor wassen drie en voor drogen twee euro. Ook vinden de bewoners dat voor de ruim driehonderd potentiële gebruikers meer wasmachines en drogers nodig zijn.

Daniel Vakulov, promovendus bij Technische Natuurkunde en sinds 1 juli kersverse bewoner van Aurora, zegt woordvoerder te zijn namens het overgrote deel van de bewoners van de nieuwe woontoren van Vestide. Volgens Vakulov vinden de bewoners het oneerlijk dat de kosten voor het gebruik van de wasmachines en wasdrogers niet onder de servicekosten vallen.

Temeer daar volgens Vakulov de servicekosten met 262,58 euro per bewoner per maand al aan de hoge kant zijn. “Daarmee zijn onze servicekosten alleen al even hoog als veel huurprijzen in Eindhoven.” Vakulov zelf betaalt aan kale huur nog eens 386,43 euro, wat zijn totale woonlasten op zo’n 650 euro per maand brengt.

Bij het ondertekenen van de huurcontracten zou er volgens de promovendus ook geen melding van gemaakt zijn dat nog extra bijbetaald moest worden voor wassen en drogen. Sommige toekomstige bewoners zou zelfs verteld zijn dat die kosten waren inbegrepen bij de huur, aldus Vakulov.

Ook het aantal wasmachines (vijf stuks) en drogers (drie stuks) zijn er volgens de bewoners veel te weinig en men vreest dan ook dat dit met name in het weekend voor problemen gaat zorgen. Vakulov zegt dat de bewonersgroep zich hierbij baseert op hun eigen ervaringen bij het wonen in de spaceboxen, waar tien wasmachines en tien wasdrogers waren voor zo’n tweehonderd gebruikers.

Volgens Hannie de Groot, woordvoerster van Vestide, vallen onder de servicekosten onder meer de afschrijving voor de meubels, het inventaris en de stoffering, en is het ook een kostendekkende vergoeding voor het gebruik van elektriciteit, gas en water, aansluiting internet en tv, en het onderhoud en schoonmaak van algemene ruimtes.

"Volgens Vestide is het beter om in die kosten het gebruik van de wasmachines en drogers niet te versleutelen, omdat de ene bewoner daar meer gebruik van maakt dan de andere. Hiervoor geldt dus: de gebruiker betaalt per keer dat hij van deze apparaten gebruik van maakt”, aldus De Groot.

Volgens Vakulov betalen bewoners nu echter ook voor een tv-aansluiting, terwijl veel van hen niet eens een tv op hun kamer hebben staan. "Kunnen de kosten daarvoor dan niet worden ingewisseld met die voor wassen en drogen", zo vraagt hij zich af.

De Groot zegt dat Vestide graag met de bewoners wil nadenken over het gebruik van de wasmachines en drogers. “Binnenkort ontvangen ze daarover bericht van ons, over waar en bij wie ze zich kunnen melden om aan zo'n bijeenkomst deel te nemen. Als ze er dan nog vragen hebben, kunnen ze die uiteraard stellen.”

Als het gaat om de hoeveelheid apparaten is volgens haar goed gekeken naar de was- en droogfaciliteiten in vergelijkbare wooncomplexen. “Daaruit blijkt dat vijf wasmachines voor een complex als Aurora nog heel veel is. Die machines staan ook heel vaak stíl. Maar je weet pas hoe dingen lopen als er daadwerkelijk wordt gewoond. We blijven het volgen.” Ze voegt er nog aan toe dat de nieuwe machines ook maar de helft van de tijd nodig hebben voor een wasje dan de vroegere apparaten.

Vorige week werd de wasruimte in Aurora plotseling afgesloten, terwijl volgens Vakulov de machines al in gebruik waren, en moesten de bewoners weer naar de oude wasfaciliteit bij de spaceboxen. De Groot zegt dat de wasmachines en drogers in Aurora eerst getest zijn, maar nog niet volledig gebruiksklaar. “Eind deze week zijn ze klaar voor gebruik en dan kunnen de bewoners er hun was draaien.” Daarvoor moet dan wel betaald worden.

Woensdag 24 augustus gaat Maria Scholten, één van de studentbeheerders van Aurora en in dienst van Vestide, de studenthuisvester bijpraten over de kwestie. Vakulov zegt de uitkomst van dat gesprek af te wachten, “maar als het niets concreets oplevert, starten we een petitie om Vestide op die manier toch op andere gedachten te brengen. Die petitie zal ongetwijfeld door bijna alle bewoners van Aurora ondertekend worden, maar we gaan er ook de universiteit mee in, want we willen ook graag weten hoe de universiteit zich in deze kwestie opstelt."