Rechter: geen ingrijpen gemeente nodig bij Demos

Rechter: gemeente hoeft niet in te grijpen bij Demos

De gemeente Eindhoven hoeft niet in te grijpen bij de nieuwe sociëteit van studentenvereniging Demos aan de Keizersgracht. De rechter heeft een voorlopige voorziening met betrekking tot het verzoek om handhaving, dat buurman Meba Verdi had ingediend, afgewezen.

Meba Verdi, een projectontwikkelaar die eigenaar is van het lege (kantoor)pand naast de studentensoos, is al geruime tijd in verweer tegen de vestiging en activiteiten van Demos aan de Keizersgracht. Volgens de advocaat van de bezwaarmaker zijn met name de “grote, discotheekachtige activiteiten” van de studentenvereniging in strijd met het bestemmingsplan. Demos nam in zijn ogen “willens en wetens” een risico door te gaan verbouwen en verhuizen nog voordat de omgevingsvergunning (waarin diverse toestemmingen rond een pand zijn vastgelegd) onherroepelijk was.

Twee weken terug stapte de projectontwikkelaar opnieuw naar de Bossche bestuursrechter, nadat een verzoek om handhaving door de gemeente was afgewezen. De inzet van Meba Verdi: een voorlopige voorziening. Dit is een aparte procedure naast een lopende bezwaar- of beroepsprocedure waarvan de aanvrager de uitkomst naar zijn mening niet kan afwachten.

De rechter heeft die voorlopige voorziening echter afgewezen. “Dit betekent dat er op dit moment geen sprake is van enige vorm van handhaving met betrekking tot de activiteiten van Demos”, verklaart Corine van der Putten van de gemeente Eindhoven, woordvoerster van verantwoordelijk wethouder Jakob Wedemeijer. “Zolang Demos het pand gebruikt passend binnen de geldende bestemming, is er niets aan de hand.”

Ze wijst op de nog lopende bezwaarprocedure van Meba Verdi tegen de verleende omgevingsvergunning voor Demos. Deze vergunning staat centraal in het mediation-traject tussen Demos en haar buur, waarom de studentenvereniging bij de gemeente had verzocht. De beide buren moeten hierover samen, begeleid door een extern bureau, tot overeenstemming zien te komen. Van der Putten: “Op korte termijn vindt het eerste gesprek plaats in dit traject.”

Over de mogelijke scenario’s volgend op dit traject kan de gemeentewoordvoerster op dit moment naar eigen zeggen geen uitspraken doen. Feit blijft wel dat Demos, in afwachting van de ontwikkelingen, voorlopig nog altijd geen grote feesten mag geven in haar nieuwe onderkomen, aldus Van der Putten.

Robin de Jong, president van studentenvereniging Demos, zegt zich voorlopig niet meer te willen uitlaten over de kwestie “omdat we het gevoel hebben dat de aandacht het proces schaadt”. De advocaat van Meba Verdi was donderdagmiddag niet bereikbaar voor een reactie op de uitspraak van de rechtbank.