Nog even geen grote feesten in Demos’ nieuwe soos

Demos mag voorlopig nog geen grote feesten geven in haar nieuwe onderkomen aan de Keizersgracht 17. Eerst moet de omgevingsvergunning voor de sociëteit van de studentenvereniging worden aangepast. Dit na bezwaren van de buurvrouw tegen deze vergunning, die eerder bij de gemeente geen gehoor vond en naar de rechter stapte. De officiële opening op 9 mei gaat overigens gewoon door.

De bezwaarprocedure aangespannen door directe buur Meba Verdi, onroerend-goedverhuurder en eigenaar van het leegstaande pand op nummer 15, loopt al een poos. De gemeente verleende vorig jaar maart namelijk de zogenoemde omgevingsvergunning aan Demos, waarin uiteenlopende toestemmingen op het vlak van onder andere (ver)bouwen, gebruik en milieu zijn samengebracht. Demos werd hierin door de gemeente bestempeld tot maatschappelijke voorziening “met horeca als nevenactiviteit”, aldus Demos-president Robin de Jong.

Bij die functie heeft Inez Duffhues van Meba Verdi grote bedenkingen, laat advocaat Marcel Smets van Keizers Advocaten namens zijn cliënte weten. Volgens hem is “algemeen bekend” dat Demos met regelmaat “grote, discotheekachtige activiteiten” organiseert, met livemuziek, dj’s en enkele honderden bezoekers. Een dergelijke horecafunctie past volgens Smets om te beginnen niet in het bestemmingsplanen “vereist een afdoende geluidsisolatie en andere maatregelen om overlast te voorkomen. Mijn cliënte is er niet van overtuigd dat deze voldoende gegarandeerd zijn. In de vergunning is hier ook niets over vastgelegd.”

De gemeente verklaarde het bezwaar van Meba Verdi afgelopen zomer echter ongegrond, waarop het vastgoedbedrijf naar de rechter stapte. Die riep het besluit van de gemeente vorige maand terug. De Jong: “Het komt erop neer dat de rechter wel inziet dat Demos geen commerciële horecagelegenheid is, maar dat hij zich ook niet kan vinden in een volledig maatschappelijk stempel. De rechter stelt onder meer dat in de verleende omgevingsvergunning onvoldoende vastgelegd is over bijvoorbeeld de frequentie en grootte van activiteiten die we mogen houden.”

De vergunning moet daarom nu worden aangepast, met toevoeging van “enkele restricties”, stelt De Jong. De Demos-president verwacht de aanvraag daarvoor deze week nog te kunnen indienen. Voor nadelige gevolgen door die restricties vreest hij niet al te zeer: “Boven alles zijn we een maatschappelijke instelling, die een ontmoetingsplek wil bieden voor haar leden en voor studerend Eindhoven.”

Totdat de nieuwe vergunning is verleend, mag Demos haar nieuwe pand wel al gebruiken “binnen de mogelijkheden van het bestemmingsplan”, zo laat de gemeente weten. In elk geval geen grote feesten dus, maar de bar, ontmoetingsruimte en vergaderkamers mogen gewoon worden gebruikt. De gemeentewoordvoerder meldt verder dat de studentenvereniging is “meegegeven om vooral in overleg te blijven met de bezwaarmaker om gezamenlijk tot een oplossing voor de ontstane situatie te komen”.

Robin de Jong zegt dat zijn vereniging zeker openstaat voor gesprek, “maar dan liefst onder begeleiding van een onafhankelijke professional, omdat we denken dat we daarmee de hoogste kans van slagen hebben. De wensen en eisen van beide partijen liggen gewoon ver uit elkaar”. Demos heeft volgens hem bij de gemeente dan ook een verzoek ingediend voor een mediation-traject.

Advocaat Smets reageert verbaasd. Volgens hem heeft de gemeente noch Demos na de uitspraak van de rechtbank contact gezocht met zijn cliënte. “Ik heb ook in de krant moeten lezen dat de gemeente gebruik van het pand kennelijk onder bepaalde voorwaarden gaat gedogen.”

Of Meba Verdi Demos liefst weer zou zien vertrekken uit het monumentale pand aan de Keizersgracht, wil de advocaat niet met zoveel woorden zeggen: “Als bepaalde zaken goed worden vastgelegd en uitgevoerd, zal dat wellicht betekenen dat mijn cliënte vrede kan hebben met de vestiging van een studentensoos naast haar pand. Maar dat is koffiedik kijken”.

'Demos nam willens en wetens een risico'

Dat Demos inmiddels, na een maandenlange en kostbare verbouwing, al haar intrek in De Keizer heeft genomen, daar heeft de advocaat weinig boodschap aan. “Zolang een vergunning niet onherroepelijk is, zou je moeten wachten. Zo niet, dan neem je willens en wetens een risico. Als die vergunning uiteindelijk ook niet onherroepelijk wórdt, is dat plat gezegd vette pech.”

De officiële opening van De Keizer komende maandag, voor onder andere partners en buurtgenoten, gaat overigens gewoon door. Andere, wat grotere openingsfestiviteiten, zoals het beoogde 1000-liter-bierfeest voor collega-verenigingen E.S.C en SSRE en studentenroeivereniging Thêta, zijn even on hold gezet. Robin de Jong: “Misschien dat het juridisch best zou mogen, maar er is gewoon nog teveel onduidelijkheid. We hebben daarom besloten voorlopig de randen ook niet op te zoeken.”