Buur Demos opnieuw naar rechter over nieuwe soos

De net geopende sociëteit van studentenvereniging Demos aan de Keizersgracht is donderdagochtend opnieuw onderwerp van gesprek in de Bossche rechtbank. Demos’ buur, projectontwikkelaar Meba Verdi, eist dat de gemeente gaat handhaven omdat de activiteiten in het studentenpand in strijd zouden zijn met het bestemmingsplan.

Het is niet de eerste keer dat Meba Verdi en de gemeente Eindhoven tegenover elkaar staan inzake Demos’ nieuwe soos. De projectontwikkelaar, eigenaar van het aangrenzende leegstaande pand op nummer 15, startte ruim een jaar terug een bezwaarprocedure tegen de omgevingsvergunning voor de studentenvereniging.

Vooral de gedeeltelijke horecafunctie van Demos en de volgens haar daarbij behorende “grote, discotheekachtige activiteiten” baren Inez Duffhues van Meba Verdi zorgen. Maatregelen om overlast te voorkomen, zijn volgens de buurvrouw onvoldoende gegarandeerd.

De gemeente verklaarde de bezwaren echter ongegrond, waarop Meba Verdi naar de rechter stapte. Die riep het besluit van de gemeente afgelopen april terug en drong aan op aanpassing van de omgevingsvergunning. Tot die tijd mag de studentenvereniging haar nieuwe soos wel gebruiken, maar grote feesten zijn voorlopig uit den boze.

Dat is althans de interpretatie van de gemeente en Demos, zo zegt advocaat Marcel Smets namens Meba Verdi, “maar dat is niet hoe ík de uitspraak van de rechter lees”. Zijn cliënte houdt volgens hem vast aan haar overtuiging dat de sociëteit niet binnen de bestemming ‘maatschappelijke doeleinden’ valt en sowieso niet mag worden uitgebaat zolang de omgevingsvergunning nog onder procedure ligt. Op de vraag welke specifieke activiteiten bij Demos volgens hem in strijd zijn met het bestemmingsplan, antwoordt Smets: “Plat gezegd: álles”.

Volgens Robin de Jong, president van Demos, heeft de gemeente Meba Verdi onlangs nog gevraagd met voorbeelden te komen van activiteiten die juridisch niet door de beugel zouden kunnen. “Ook wij hebben gereageerd dat wij ons niet in het handhavingsverzoek kunnen vinden; we doen hier niets wat niet zou mogen”, stelt hij.

Wel diende de studentenvereniging, volgend op de vorige uitspraak van de rechter, onlangs haar voorstel tot wijziging van de omgevingsvergunning in bij de gemeente, vertelt De Jong. “Daarin hebben we bijvoorbeeld concreter gemaakt hoe onze activiteiten eruit zien, welke aantallen mensen ermee gemoeid zijn en welke maatregelen we treffen om overlast te voorkomen.”

Het meeste daarvan lag volgens De Jong overigens al vast in de drank- en horecavergunning voor Demos (een zogeheten paracommerciële horecaonderneming met een besloten karakter, red). Tevens diende de studentenvereniging, in de zoektocht naar een oplossing voor de ontstane situatie, een verzoek in voor een mediation-traject “omdat we denken dat we daarmee de hoogste kans van slagen hebben”.

Hetzelfde mantra

Advocaat Smets: “Het bestuur van Demos tamboert continu hetzelfde mantra dat dit niet via juridische procedures opgelost moet worden, maar heeft daar intussen nog geen énkel telefoontje of briefje aan gewijd richting mijn cliënte.” Meba Verdi staat volgens hem open voor overleg, “maar kennelijk hebben de gemeente en Demos alle tijd. Mijn cliënte móet intussen ook wel de strikt juridische weg bewandelen, om te zorgen dat haar belangen gewaarborgd blijven”.

Die belangen schuilen onder meer in een eventuele woonfunctie voor het nu leegstaande (kantoor)pand - een mogelijkheid die Meba Verdi volgens advocaat Smets graag wil openhouden en die “ook juridisch is vastgelegd in het bestemmingsplan. Als er dan een studentensociëteit naast zit die wellicht niet voldoet aan bepaalde voorschriften met betrekking tot haar exploitatie, dan kan dat het wonen in zo’n pand natuurlijk onmogelijk maken”.

Demos-voorman De Jong vindt het “raar dat de buurman nu toch weer naar de rechter stapt, terwijl de gemeente om extra informatie heeft gevraagd. Daaruit spreekt niet echt een toon van vertrouwen - al is het voor ons ook weer niet echt een verrassing”.

Ook is De Jong verrast dat Meba Verdi nog niets heeft gehoord over het via de gemeente in gang gezette mediation-traject. Demos is volgens hem reeds benaderd door een extern bureau dat het overleg zal begeleiden, “ik ging er vanuit dat de andere partij ook al ingelicht zou zijn. Daar ga ik meteen achteraan bellen”.

Derde belanghebbende

De president benadrukt dat het sowieso een rechtszaak tussen Meba Verdi en de gemeente Eindhoven betreft, “wij zijn derde belanghebbende”. Hij is donderdagochtend in Den Bosch wel aanwezig om de zaak te volgen. De Jong zegt de rechterlijke opties niet te kunnen overzien, maar “ik verwacht dat daar niet veel uit gaat komen. Bij de eerdere rechtszaak vroeg Meba Verdi ook om een voorlopige voorziening en de rechter zag toen geen reden om de verbouwing of onze activiteiten stil te leggen”.