De feestzaal van De Keizer.

“Sociëteit is meer dan alleen een gebouw met een bar erin”

Na een wedstrijdje biertappen lag een flinke bierdouche op de loer, maar de druk in het vat bleek niet groot genoeg om TU/e-collegelid Jo van Ham en Theo Bemelmans van Eindhoven Studentenstad een nat pak te bezorgen. Met deze handeling werd maandag De Keizer, de nieuwe sociëteit van Demos in de binnenstad, officieel geopend.

“Een sociëteit is meer dan alleen een gebouw met een bar erin. Sommigen zullen de Bunker misschien wel missen, maar dit gebouw biedt ook weer een mooie kans om nieuwe herinneringen te maken. Hopelijk voelen onze leden zich hier over een tijd net zo thuis als in Batjevier in de Bunker”, aldus Demos-president Robin de Jong.

Tijdens een snelle rondleiding voorafgaand aan de opening op maandagmiddag gaan we via het souterrain - waar onder andere een kleine feestzaal, de rookruimte en de opslag zijn - via de grote feestzaal, de keuken, de kantoren en de vergaderruimtes op de eerste en tweede verdieping naar de zolder waar het bestuur zetelt.

Demos-secretaris en huisvestingscommissaris Lotte van Hezewijk noemt, gevraagd naar de mooiste ruimte: “De Herenkamer”. Intussen zwaait ze de deur open van de kamer met haard, waar alleen nog een kroonluchter ontbreekt. Penningmeester Mike van Drunen noemt de voorgevel van het pand, terwijl hij op het speldje met de beeltenis van de gevel op zijn revers wijst. Elk lid van de Huisvestingscommissie ontving, afhankelijk van de grootte van zijn of haar inzet, als eerbetoon een speldje van goud, zilver of brons.

President De Jong wijst ook nog even op de kapstok die is meegenomen uit de Bunker. “De muren worden nog verder opgesierd. Maar dat komt vanzelf.”

Kampioenschap

Dat Demos nu in de binnenstad zit, is maandag meteen goed te merken aan de zinderende feestvreugde rondom het kampioenschap van PSV, die ook in De Keizer goed voelbaar is. TU/e-collegelid Jo van Ham benadrukt het belang van deze tweede verhuizing van een studentenvereniging naar het centrum, na die van het Eindhovens Studenten Corps naar de Ten Hagestraat. “Demos levert op deze manier een heel goede bijdrage aan het studentenleven in de stad. Want studeren is meer dan studeren alleen.”

Na afloop doneert hij namens de TU/e een vat bier, evenals Theo Bemelmans (voormalig decaan van de TU/e-faculteit IE&IS) namens Eindhoven Studentenstad. Noud Swinkels van brouwer Bavaria, die al dertig jaar bier aan de vereniging levert, schonk zelfs twee vaten en een tank bier. De giften worden onder groot applaus in ontvangst genomen.

Ondanks een flink aantal afmeldingen vanwege de viering van het landskampioenschap van PSV oogt Demos-bestuurder De Jong tevreden met het aantal genodigden dat de weg naar het voormalig bankgebouw heeft gevonden. Ruim honderd bestuurders en leden, vertegenwoordigers van bevriende studentenverenigingen en -federaties, omwonenden, relaties en sponsors bevolken de gloednieuwe feestzaal in het nieuwe onderkomen aan de Keizersgracht 17.

“Zonder al die mensen was het ons nooit gelukt”, beklemtoont hij. “Het is vanaf het begin, zo'n vier jaar geleden, een studentenproject geweest waaraan studenten van allerlei richtingen hun steentje hebben bijgedragen.” Tussen de drie- en vierduizend uren noeste arbeid van honderdvijftig vrijwilligers zitten in de verbouwing van De Keizer. Daarbij zijn zoveel mogelijk authentieke details van het ruim honderddertig jaar oude pand behouden, zoals het koper op de trapleuningen, het marmer op de vloer en de plafondornamenten.

De Jong wijst ook op de maatregelen die zijn genomen om de geluidsoverlast uit de feestzaal op de eerste verdieping voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken. Dikke voorzetmuren en -ramen, geluidsluizen via verstevigde deuren en zwevende vloeren. “Toen we in de bioscoopzaal hiernaast het maximale volume van de geluidsinstallatie, honderdtwintig decibel, gingen checken, maakten de motoren die langskwamen op de Keizersgracht meer lawaai. Dus dat zit wel goed.”

Tegenslag

De president beschouwt de rechtszaak die de buren (een vastgoedverhuurbedrijf) aanspanden, uit protest tegen de door de gemeente verleende omgevingsvergunning, als de grootste tegenslag tot nu toe. Van de rechter mag Demos - in afwachting van een aangepaste vergunning - voorlopig geen grote feesten geven, maar kan er wel gebruik gemaakt worden van de bar, de ontmoetingsruimte en de vergaderkamers. Volgens De Jong, die de aanvraag voor de nieuwe vergunning deze week verwacht in te dienen, moet deze aangepast worden met een aantal 'restricties'. “Ik verwacht daar geen problemen mee. We willen vooral een plek zijn waar studenten elkaar kunnen ontmoeten.”

De meeste aanwezigen zeggen blij met de aanwezigheid van Demos in de binnenstad. De enigen die níet zo gelukkig zijn met de verhuizing, zijn Rien en Gerard Wechthold. Het echtpaar woont al jarenlang en naar eigen zeggen atijd met heel veel plezier tegenover de Bunker. “De verenigingen brachten heel veel gezelligheid met zich mee en we hebben nooit overlast gehad. Aan die tijd komt nu een eind”, klinkt het spijtig.