Waarneming centraal in Holstlezing door Watson

Andrew B. Watson, tot voor kort senior onderzoeker in Vision Research bij NASA, geeft de Holstlezing 2016. Ook ontvangt hij de bijbehorende Holstmedaille voor zijn bijdragen aan de wetenschap op het gebied van waarneming. De lezing is op donderdag 17 november in het Auditorium van de TU/e.

In zijn lezing ‘The Windows of Visibility’ gaat Watson in op het feit dat wij de realiteit niet volledig waarnemen, maar slechts dat deel dat we kunnen zien met onze zintuigen. Door de beperkingen van deze vensters zet het oog de eindeloos complexe fysica van de wereld om ons heen, om in een beperkte set informatie, die onze hersenen kunnen behappen.

Goed begrip van deze beperkingen stelt ons onder meer in staat om betere displaytechnologie te ontwikkelen. Watson zal dit in zijn lezing onderbouwen met voorbeelden uit de praktijk van display- en verlichtingssystemen.

Andrew Blanchard Watson (in 1951 geboren in Washington) is momenteel senior vision scientist bij Apple. Tot voor kort was hij senior onderzoeker in Vision Research en directeur van de Vision Group bij het NASA Ames Research Center in Californië .

Watson doet onderzoek naar visuele perceptie en de toepassing daarvan in het programmeren, begrijpen en weergeven van visuele informatie. Hij is de auteur van meer dan honderd papers over menselijke waarneming, beeldkwaliteit en digitale beeldvorming.

Quality of Light

De Holstlezing en het bijbehorende symposium Quality of Light worden georganiseerd door Philips Lighting Research en de TU/e. Dit jaar is de veertigste editie.

Het symposium focust op verschillende aspecten van licht. Er zijn vier lezingen van elk dertig minuten, inclusief de mogelijkheid om vragen te stellen. Vier vooraanstaande sprekers van universiteiten en uit het bedrijfsleven snijden elk een aspect van licht aan, uiteenlopend van consumenten- en entertainmentverlichting tot tuinbouw en virtuele stadsplanning. Het symposium vindt plaats in de middag, voorafgaand aan de Holstlezing.

's Ochtends houdt het Intelligent Lighting Institute (ILI) van de TU/e haar jaarlijkse ‘public outreach event’ ILIAD. Onderzoekers van ILI tonen er hun huidige en komende onderzoeks- en innovatieprojecten op het gebied van slimme verlichting en de toepassingen op de terreinen gezondheid en welzijn.

Aanmelden voor de Holstlezing en/of de genoemde symposia kan hier.