Foto | Bart van Overbeeke

Binnenkijken bij het ZES-huis

Mogen we even rondneuzen in jullie huis? Wie wonen er, wat betalen jullie aan huur? Waar schamen jullie je voor en waar zijn jullie trots op? Cursor kijkt elke twee weken binnen bij een studentenhuis. Deze keer: het ZES-huis aan de Nieuwstraat 38.

Aantal bewoners: 14 studenten wonen boven lunchroom Zoet & Zout.
Meest trots op: locatie, huurprijs, balkon op derde verdieping, de zelfgebouwde bar.
Schamen zich voor: relatie met de politie.
Studentenhuis sinds: 1976.
Huurprijs: van 139 euro voor 11,5 vierkante meter tot 283 euro voor 32 vierkante meter.
Meest bijzondere bewoner: Edward Hyde, Werktuigbouwkunde, want hij is de eerste die Cursor drinken aanbiedt. Hulde!

Foto's | Bart van Overbeeke

“We zijn hecht”, zegt Marleen Kohlmann (Bouwkunde), “eigenlijk erg hecht.” Van de veertien bewoners zijn er elf lid van Zweefvliegclub Eindhovense Studenten. Niet-ZES’ers mogen mee-eten, meefeesten, meechillen, alles. Maar ze betalen wel vijftig euro huur extra.

De stevige bar is door bewoner Jan Steeg (W) gebouwd. Het krakkemikkige zweefvliegtuigje van karton door Jelle Visscher (B). Hij deed dat in zes maal zes minuten en het was ter ere van een huisfeest. Hoe het logo van de bierbrouwer van buitengevel naar binnenmuur is gekomen, weet niemand…

Twee wijkagenten hebben Cédric Huyghe, derdejaars Technische Bedrijfskunde, een lijstje getoond met klachten van buurtbewoners van afgelopen jaren: kerstbomen van het balkon, spuiten op publiek met brandslang, vuilniszakken van het balkon en nog wat dingen waar ZES zich achteraf toch voor schaamt. En terecht.

Ze komen van her en der, deze verkeersborden. En het zijn er plenty. Toch zijn de ZES’ers nog niet tevreden; er moet een waarschuwingsbordje ‘off piste’ bij. Cédric: “Eens per jaar gaan we met ZES op wintersport. We hebben de mistige dagen nog niet optimaal benut om zo’n bordje te pakken. Maar dat gaan we nog doen.”

Lief schildpadje. Leuke naam ook: Sok. Speelt met z’n gele vriendjes. Maar zo schattig is het niet altijd. Sok heeft minstens één blauwe vis opgegeten. Eigenaar Jasper Spanjaards (W) zegt dat hij het zelf heeft zien gebeuren.

Het is traditie in het ZES-huis dat wat op de deur wordt geschreven of geplakt door huisgenoten, erop blijft. Jasper: “De deur is heilig”.