Foto | Bart van Overbeeke

Binnenkijken bij het Brilliehuis

Mogen we even rondneuzen in jullie huis? Wie wonen er, wat betalen jullie aan huur? Waar schamen jullie je voor en waar zijn jullie trots op? Cursor kijkt elke twee weken binnen bij een studentenhuis. Deze keer: het Brilliehuis, Drapenierstraat 12.

Aantal bewoners: zeven dames van dispuut Briljant.
Meest trots op:
paarse spullen en grootte van de tuin.
Studentenhuis sinds: een jaar of twaalf. In 2004 kwam het Brilliehuis op Mauritsstraat 62 in andermans handen en toen kocht een vader van een Briljant-lid (inmiddels reünist) dit woonhuis in Woensel.
Huurprijs: voor kamers tussen 10 en 16 m2 betalen zij 230 tot 285 euro huur per maand (incl. water, gas en licht).
Bijzonderste bewoner: “Wij allemaal.”

Foto's | Bart van Overbeeke

Messen, kast, dekentjes, kerstboomversiering, prullenbak, klok(ken), spatels, dildo’s, huisnummerbordje, theedoeken; wat kan, is paars. Rara wat de dispuutskleur is…

Een relikwie van het oorspronkelijke dispuutshuis aan de Mauritsstraat. Deze deur staat (in de weg) op een overloop. Rechts de deur naar de BADkamer. Met bad! Daar ligt trouwens nooit iemand in. “Te veel moeite”, zegt huisoudste Sanne van Kouwen (derdejaars Psychology & Technology). “Saai”, vindt Mayke Pondes (tweedejaars Technische Bedrijfskunde).

Dispuut Briljant is opgericht in 1987. Er zijn nu 16 leden en 59 reünisten.

Je kunt balen dat je geen fatsoenlijke eettafel hebt, je kunt van die nood ook een deugd maken. Zodoende zijn de dames inmiddels pro in ‘op de bank eten’. Morsen is bijna afgeleerd.

De kamers in het Brilliehuis lijken op elkaar. Allemaal een tweepersoonsbed, géén tv, een karig bureautje, er is er maar één met een degelijke stoel. Niet zo gek dat zij naar MetaForum gaan om te studeren. Zo veel mogelijk samen. Daar nemen ze ook tegelijkertijd pauze.

Van links naar rechts Quirine Verbeek (P&T, eerstejaars), Sanne van Kouwen, Paula Everts (BMT, eerstejaars), Mayke Pondes en Lisa Pomp (BMT, tweedejaars).