Intro '17 | Knutselen in Flux en Gemini

Van een kant en klaar bouwpakket met instructies tot een ‘amfibiervoertuig’ en een wel heel vrije opdracht met een tennisbal. Er werd maandagmiddag in het kader van de ‘businesscases’ druk geknutseld door introgangers van Technische Natuurkunde, Electrical Engineering en Werktuigbouwkunde.

Bamboestokken, karton, wol, plakband, satéprikkers, piepschuimbolletjes, klei, elastiekjes, rietjes, cd’s, plastic bekertjes, ballonnen, punaises, kranten. Je kon het zo gek niet bedenken of het was te koop in het ‘winkeltje’ van Van der Waals, studievereniging van Technische Natuurkunde. De valuta bestond uit punten, te verdienen met allerlei meer of minder ludieke spelletjes. De prijs varieerde - tot verbazing van het winkelend publiek - afhankelijk van vraag en aanbod.

De opdracht: bouw iets waarmee je een tennisbal over een zo groot mogelijke afstand kunt verplaatsen. Dat was wellicht iets te vaag geformuleerd, want mocht je de bal nu wel of niet onder een papieren vliegtuig plakken? En die reuzeknikkerbaan, mocht die nu tot over de startlijn reiken? Een soort kruisboog van bamboe en elastiek leek een veilige keuze, maar hoe ver kom je daar dan mee? Soms tot een negatieve afstand, zo bleek aan het eind van de middag toen alle opstellingen werden getest op het veldje achter gebouw Cascade.

Ondertussen waren de introgangers van Electrical Engineering al klaar om hun zelfgebouwde bestuurbare auto met collision detection in gebouw Flux uit te testen. De bedoeling was dat hij tussen een paar bierkratten door, papieren bekertjes ontwijkend, naar het midden van een mini-doolhof te navigeren zou zijn. Met werkende sirene en zwaailichten bovendien, legt intropapa Mark Legters van studievereniging Thor uit.

Dat viel een tikje tegen. “Onze auto reed wel, maar reageerde niet op de commando’s van de app.” De sirene en zwaailichten lieten het op het moment suprême ook al afweten, maar dat drukte de pret niet bij het groepje - waarvan de intromama verkleed was als Dora (uit de gelijknamige kinderserie). Het pak van Zwieber de Vos is voor Mark is echter nog niet binnen. Daar is hij dan weer wel teleurgesteld over.

Ook in de kantine van Gemini werd flink geklust door in hardblauw met felgele letters gestoken aspirant-werktuigbouwkundigen, geïnspireerd geraakt door een mini-college voorafgaand aan de middagsessie. Aan de traditionele uitdaging - bouw met een bierkratje een bootje geschikt voor een tobbedans-achtig parcours - is dit jaar naar verluidt een vluchtelement toegevoegd. Dinsdagochtend is te zien wat die opdracht, in combinatie met de creativiteit van de aankomend eerstejaars, heeft opgeleverd.

In tegenstelling tot hun collega-studenten uit Flux moesten ze het overigens zonder mentale steun van hun intro-ouders stellen: die waren al druk bezig met de voorbereidingen van de avondmaaltijd. Dat komt ook wel goed uit, zegt een bestuurslid van studievereniging Simon Stevin van Werktuigbouwkunde. “Anders waren ze waarschijnlijk toch gaan helpen.”

Voor wie geen genoeg krijgt van de Intro: meer foto’s, nieuws en andere updates vind je op Cursors Facebookpagina, Twitter en Instagram.