Oud-voorzitter Rutger Snoek van Isis demonstreert de juiste schaatshouding.

Intro '17 | Schaatsen in de zomer

Het is hartje zomer en de mussen vallen dood van het dak. Daar sta je dan, als pleitbezorger van een wintersport. De leden van studentenschaatsclub Isis lieten zich woensdag echter niet uit het veld slaan op de sportmarkt bij het Studentensportcentrum. Ze zijn het natuurlijk ook wel gewend - het vriest immers nooit in augustus.

Isis stak het dan ook ludiek in, met een waslijn vol ijsmutsen en koude chocomel voor de introgangers die zich wilden uitleven op de schaatsplank (met sloffen aan heen en weer glijden in de schaatshouding). Dat mogen geïnteresseerde studenten donderdag ook tijdens de workshop proberen, vertelt oud-voorzitter Rutger Snoek, in het dagelijks leven student Werktuigbouwkunde. Isis heeft nog erg haar best gedaan om de schaatsworkshop in Eindhovense IJssportcentrum te houden – er ligt ijs in de hal voor de ijshockeyers en kunstschaatsers – maar dat is helaas niet gelukt. En dus wordt het droogtrainen, zoals de schaatsers de hele zomerperiode elke dinsdag doen. “Daarnaast trainen we ook elke donderdag op de fiets, samen met Squadra Veloce.”Die studentenwielrenvereniging staat dan ook wellicht niet toevallig naast Isis. Daar mogen durfallen op een leenfiets van de wielerclub (zonder helm) een parcours afleggen. Een eventuele val zou overigens praktisch vanuit stilstand zijn: het met dranghekken afgezette parcours is een soort doolhof waarin stuurvaardigheid en balans een stuk belangrijker zijn dan trapkracht of uithoudingsvermogen. Even verderop nodigt taekwondo-vereniging Ilyeo iedereen uit om een spelletje Twister te spelen. Ilyeo-lid Lucy Xiao laat daarbij zien hoe goed de Koreaanse zelfverdedigingskunst is voor balans en lenigheid. Daarnaast is het vooral ook heel gezellig bij de vereniging, vertelt de Chinees-Nederlandse studente Industrial Design. “We eten regelmatig samen, bijvoorbeeld in de vorm van een traditionele foodparty na een band-examen.” Bij die gebeurtenis verwerft de taekwondoka het recht om een ‘hogere’ kleur band te dragen, van wit via geel, groen, blauw en rood naar zwart – en dat moet natuurlijk worden gevierd. “Dat doen we meestal in de Common Room (de ruimte van de internationale studentenverenging Cosmos, red.).” Een logische plek, vindt Lucy, aangezien bijna de helft van de leden van Ilyeo ‘international’ is.  Even verderop heeft turn- en cheerleadervereniging SUCA een opblaasmat geregeld voor ‘airtumbling’. Volgens aankomend bestuurslid Dagmar de Reus een laagdrempelige manier om met turnen in aanraking te komen. “We hebben toch een beetje het imago dat al eerder geturnd moet hebben om bij een turnclub te gaan.” Maar dat is volgens haar toch echt niet het geval. Schaatser Rutger, die even is komen buurten, toont min of meer het tegendeel aan door op zijn achterste te landen na zijn eerste salto. Dankzij de opblaasmat blijft de schade gelukkig beperkt tot een gedeukt ego.

Voor wie geen genoeg krijgt van de Intro: meer foto’s, nieuws en andere updates vind je op Cursors Facebookpagina, Twitter en Instagram.