Intro'17 | Cultuur snuiven in het Auditorium

Heb je er altijd al van gedroomd om in vloeiend Japans te kunnen zingen, Guus Meeuwis te fluiten op een bierflesje, of met je intropapa de salsa te dansen? Dan was je woensdag aan het goede adres in het Auditorium. Hier probeerden de cultuurverenigingen namelijk nieuwe studentenzieltjes te winnen.

De cultuurclubs, verenigd in cultuurkoepel Scala, hangen een beetje tussen twee onderkomens in. Na een jarenlang verblijf in het karakteristieke doch inmiddels ook krakende gebouw De Bunker (net buiten de campus) hopen verenigingen als Footloose (dans), Quadrivium (klassieke muziek), Studentproof (jazz), the Knights of the Kitchen Table (rollenspellen), Dekate Mousa (fotografie en film), Doppio (toneel) en Kinjin (Japan) in het najaar naar De Plint te verhuizen (onder woontoren La Luna op de campus). Tijdens deze Intro presenteren ze zich daarom overdag in het Auditorium (toepasselijk halverwege De Bunker en De Plint gelegen), terwijl de verenigingen in De Bunker nog diverse avondactiviteiten organiseren.

De Japanse cultuur is te vinden op de tweede verdieping van het Auditorium. Een ‘acquired taste’ die niet voor iedere aankomende student is weggelegd. Terwijl de enthousiastelingen van groepje Onesie One Love (niet op de foto) – blikje bier in de hand - gezamenlijk karaokesk meebrullen op het nummer All Star, keren verkenners van andere groepjes schielijk om en maken zich uit de voeten. En dat terwijl de japanofielen van Kinjin, op dit moment zestig leden groot, nog wel water bij de wijn hebben gedaan: vorig jaar was het nog verplicht om eerst een Japans nummer mee te zingen, voordat de introgangers zelf een anderstalig nummer mochten kiezen. Ook te beleven bij Kinjin: Dance Dance Revolution, mangatekenen en een cursus Japans.

Geheimen van de salsa

De Senaatszaal achterin het Auditorium is tijdelijk ingericht als dansgelegenheid. Toch ademen de studenten enig ongemak uit als ze worden ingewijd in de geheimen van de salsa door een instructrice van Footloose. Het begint al bij de vraag wie de vrouwenrol mag spelen – de verdeling tussen de seksen is natuurlijk nooit gelijk, en al helemaal niet bij Werktuigbouwkunde. Steen, papier, schaar dan maar om te beslissen wie mag leiden en wie geleid zal worden.

In de Blauwe Zaal mogen aankomend studenten Scheikundige Technologie zich wagen aan een vertolking van Guus Meeuwis’ Brabant. Fluitend op bierflesjes, welteverstaan. Intropapa Sjoerd van Deinse is al de week voor de Intro verkeerd terechtgekomen op zijn voet en loopt daarom overdag met een stok. ’s Avonds tijdens de feesten zit dat ding overigens maar in de weg, vertelt hij, en laat hij hem thuis. Hetgeen hij de volgende ochtend dan weer moet bezuren.

Anyway, met die stok is hij natuurlijk wel de ideale dirigent, vinden zijn introkinderen. Sjoerd mag dus de gekleurde noten aanwijzen op de levensgrote partituur van het alternatieve Brabantse volkslied. Elke kleur correspondeert met een flesje. Over het resultaat is veel te zeggen – en dan vooral dat het lastig is om over een flesje heen te blazen als je je lachen niet kunt inhouden.

Voor wie geen genoeg krijgt van de Intro: meer foto’s, nieuws en andere updates vind je op Cursors Facebookpagina, Twitter en Instagram.