Intro'17 | Muzikale verbroedering

Klassiek en jazz – in Eindhoven mengt dat prima. Dat blijkt maar weer eens tijdens de workshops op donderdag, als studentenmuziekverenigingen Quadrivium (klassiek) en Studentproof (jazz) de krachten bundelen. Koorzang om op te warmen en daarna lekker jammen op ‘Hit the road, Jack’.

De workshop in de Blauwe Zaal opent met een soort ochtendgymnastiek, want – zegt workshopleider Renée van Kemenade (Quadrivium)– zingen is een fysieke activiteit. Na wat ademhalingsoefeningen is het de bedoeling dat de deelnemers de ‘s’-klank twintig seconden vasthouden. Je verwacht even dat dan de eerste introgangers tegen de vlakte gaan na alle inspanningen van de afgelopen dagen, maar het lijkt er gelukkig op dat een relatief fris deel van de populatie nuldejaars zich voor deze workshop heeft aangemeld.

De gezamenlijke toonladders klinken boven verwachting: je waant je meteen in een kerk. De volgende stap is een stukje Franse koorzang in canon. Opnieuw klinkt dat heel aardig, al blijkt de combinatie met de Franse tekst begrijpelijkerwijs nog lastig.

Na het zanggedeelte komen de instrumenten tevoorschijn, en gaan de deelnemers – ondersteund door enkele oudgedienden van Studentproof en Quadrivium aan de slag met ‘Hit the road, Jack’. Drums, bas, gitaar, keyboards, aangevuld met alle koperblazers die je maar kunt bedenken, fluitjes, schudeitjes en zelfs de triangel. Een zestal zangers en zangeressen heeft op de gang de tekst ingestudeerd en komt de Blauwe Zaal weer binnen voor een vocale bijdrage.

Na afloop beaamt Renée van Kemenade, onlangs afgestudeerd bij Bouwkunde en al jaar en dag actief bij Quadrivium, dat de verhoudingen tussen haar vereniging en Studentproof uitstekend zijn. “We delen al jaren onze ruimtes en meerdere mensen zijn zelfs lid van beide verenigingen. En ook de workshops gaan heel goed samen, al heb je natuurlijk altijd mensen die alleen willen zingen of juist een instrument willen bespelen.”

Voor wie geen genoeg krijgt van de Intro: meer foto’s, nieuws en andere updates vind je op Cursors Facebookpagina, Twitter en Instagram.