Ongeslagen Icehawks pakken kampioenstitel

Het eerste team van de Icehawks is zondag kampioen geworden in de Nederlandse studentencompetitie ijshockey. De Eindhovense ploeg versloeg de Nijmeegse concurrentie in eigen huis met een overtuigende 15-0.

Het eerste team van de Icehawks beleeft naar eigen zeggen een historisch seizoen. Onder leiding van coach Roger Provencher wist de ploeg tot nu toe elke wedstrijd in de studentencompetitie van de Nationale IJshockey Bond te winnen. De statistieken: 101 Eindhovense goals, dertien tegendoelpunten en vier wedstrijden waarin de tegenstander überhaupt niet tot scoren kwam.

Ook zondag in het IJssportcentrum Eindhoven wist de concurrentie geen doelpunten te maken: met 15-0 wonnen de Icehawks van de Radboud Saints uit Nijmegen, waarna de handschoenen, sticks en helmen de lucht in konden. Met de overwinning was de voorsprong op grootste rivaal Enschede groot genoeg geworden om zeker te zijn van het kampioenschap.

Volgens coach Provencher, die het team inmiddels al achttien jaar begeleidt, is de balans tussen de verdediging en aanval dit seizoen optimaal. "Het team is elke keer weer een mix van Nederlandse studenten van de  TU/e en Fontys en er zitten ook altijd een aantal buitenlandse studenten bij. Dat zijn vaak studenten uit landen waar ijshockey een belangrijke sport is, zoals Finland, Noorwegen en Zweden. Ook de Nederlanders die ik langer onder mijn hoede heb, zie je elk jaar groeien."

Het bijzondere aan de Icehawks is volgens Provencher dat het een echt studententeam is. "Bij teams uit bijvoorbeeld Amsterdam en Groningen zie je nog weleens dat die naast studenten ook een aantal spelers uit een hogere divisie erbij hebben. Dit jaar hebben we mooi kunnen laten zien dat we ook tegen dat soort spelers opgewassen zijn. Belangrijk daarnaast is onze keeper Martijn van Maanen, student bij Fontys, die met afstand de beste goalie van de hele competitie is."

De laatste keer dat de Icehawks de titel pakten, was twee jaar geleden. Vorig jaar werden de Groningen Bulldogs kampioen, na een seizoen waarin ook zij ongeslagen bleven. De Groningers eindigden het seizoen met een doelsaldo van 127 (en 35 tegengoals); het eerste van de Icehawks hoopt die score met de laatste drie wedstrijden nog te overtreffen.

Op 22 en 23 april is er een internationaal ijshockeytoernooi in Eindhoven, georganiseerd door de Icehawks. Een paar weken later, op 13 mei, is in Utrecht het Nederlands studentenkampioenschap.