SensUs 2017. Foto | Bart van Overbeeke

Thuisteam steelt SensUs-show

Het Eindhovense team T.E.S.T. is als grote winnaar uit de bus gekomen van de SensUs-competitie die afgelopen vrijdag en zaterdag plaatsvond aan de TU/e. Het thuisteam won in drie van de vier categorieën: ‘analytical performance’, ‘translational potential’ en ‘public inspiration’. Alleen de prijs voor creativiteit ging naar het Zweedse team Uppsense.

Het was de tweede keer dat SensUs door studenten van de TU/e Honors Academy werd georganiseerd. Doel van de competitie was dit jaar om een biosensor te ontwikkelen waarmee hartfalen vroegtijdig in het bloed kan worden aangetoond, aan de hand van de aanwezigheid van een zogeheten biomarker (NT-proBNP, een eiwit). TU/e-team T.E.S.T. had ervoor gekozen om magnetisch gevoelige bolletjes te laten binden aan de biomarker, en deze vervolgens met een laser zichtbaar te maken. Van alle sensoren bleek deze methode het best te werken, en de (deels) internationale jury bleek ook onder de indruk van de toepasbaarheid in de medische praktijk. Als bonus kreeg het thuisteam ook nog de meeste stemmen van het publiek, goed voor de ‘public inspiration award’. De creativiteitsprijs ging naar het team uit het Zweedse Uppsala - dat overigens ook magnetische bolletjes gebruikte.

Elk van de tien studententeams, uit negen verschillende landen, had vrijdagmiddag twee plekken toegewezen gekregen in de hal van het Auditorium. Aan één kant van de ruimte stonden deelnemers klaar om bezoekers uit te leggen hoe hun zelfgebouwde sensor werkte. Aan de andere kant van de hal werden die sensoren aan echte tests onderworpen. Reageerbuisjes met menselijk bloedplasma stonden daarvoor klaar in de koeling. Achttien maal moesten de teams de concentratie van de biomarker met hun zelfgebouwde sensoren meten, waarvoor ze eerst vijftien, toen tien, en op het laatst vijf minuten de tijd kregen. De uitslagen – in de vorm van onder meer ‘correlation scatter plots’ en grafieken met ‘used sample volumes’ – werden direct op monitoren weergegeven.

SensUs Digital

Ondertussen gaven de teams ook nog twee verschillende ‘pitches’: één over de details van de gebruikte techniek (de ‘technical pitch’), en één waarin de praktische toepasbaarheid van de methode werd belicht (de ‘translational pitch’). Ook deze werden opgenomen, en waren vrijwel direct terug te kijken op de site. Dit alles in het kader van ‘SensUs Digital’ – een ambitieuze poging om het evenement ‘live’ zichtbaar te maken voor belangstellenden over de hele wereld. Het organiserende SensUs-team (niet te verwarren met het deelnemende team T.E.S.T.) had een groep studenten Software Science in de arm genomen om een digitaal platform voor het evenement te bouwen, waarop onder meer vragen aan de teams gesteld konden worden. Hierop zouden ook maar liefst vijftien livestreams zichtbaar zijn, voor een deel gevoed door webcams een voor een deel met professionele camerabeelden.

Slechts een deel van deze vijftien livestreams was vrijdagmiddag overigens daadwerkelijk ‘online’. Ook kwam het geluid soms met horten en stoten door, alsof er te weinig bandbreedte was om alle streams door te geven. Desondanks is Willem Brekelmans van het team dat SensUs Digital heeft opgezet tevreden over het verloop. "We gaan nog uitzoeken waar de haperingen door zijn veroorzaakt. Daarnaast hadden niet alle teams echt aandacht voor de webcams, en we hebben last-minute nog moeten doorlinken naar YouTube omdat we streams van bepaalde accounts van Google niet mochten 'embedden'." Maar het was een 'trial', benadrukt Brekelmans en daar horen kinderziektes bij. "We hebben tijdens het evenement zo'n drieduizend bezoekers gehad uit wel 74 landen, dat is natuurlijk wel fantastisch. Dat moedigt aan om te kijken waar we dit systeem nog meer kunnen inzetten, bij de Robocup bijvoorbeeld."