Odin-leden in actie. vlnr Elise Claassen, Mette d'Hond, Michiel Francke, Zeno van Cauter. Foto | Bart van Overbeeke

Intro 2018 | Gewichtheffen met roze lipstick

Bankdrukken, deadliften, ‘squatten’ – krachtsport is een prima manier om een mooi lichaam te krijgen, vinden Elise Claassen en Mette d’Hond. Zij voelen zich thuis in de mannenwereld van studentenkrachtsportvereniging Odin. “Van bier drinken word je groot, van krachtsport juist sexy.”

De dames vormen nog een kleine minderheid bij Odin, maar de interesse van vrouwen om aan krachtsport te doen groeit, zo merken ze. Al acht startende studentes hebben interesse getoond voor de jongste studentensportvereniging van Eindhoven. Mette d’Hond, studente Industrial Design, voelt zich helemaal thuis tussen de krachtsporters. “Het zijn ook echt allemaal superlieve mannen.”

Mette is geen grote vrouw, maar ze tilt naar eigen zeggen honderd kilo. Ze vertelt dat ze merkt dat het beoefenen van krachtsport haar veel oplevert: “Ik eet gezond en dat helpt ook bij het studeren. Vooral omdat ik geen suiker meer eet en daar werd ik erg druk van. Als ik nu suiker eet, loop ik echt te stuiteren.”

Dat klinkt haar vriendin Elise Claassen, getooid met opvallende roze lipstick, bekend in de oren. “Je moet goed eten om spieren op te bouwen. Vervolgens is de eerste uitdaging om je eigen lichaamsgewicht te kunnen tillen.” Krachtsport is voor haar ook een manier om een mooi lichaam te krijgen, vertelt ze. “Veel vrouwen zijn bang dat je er groot van wordt, maar je wordt er juist sexy van”, lacht ze.

Af en toe zondigen mag van de dames echter wel. “Zeker tijdens de intro”, vertelt Mette, mama van een troep introkids van Industrial Design. “Ik heb vannacht ook gewoon een pizza opgewarmd toen ik thuiskwam, hoor.”

Gezelligheid

Samen sporten is gezelliger dan alleen. Vanuit die gedachte is studentenkrachtsportvereniging Odin twee jaar geleden opgericht. “Als je begint met gewichtheffen en je doet dat helemaal alleen, dan is de kans groot dat je het binnen een maand zo saai vindt dat je er mee ophoudt”, vertelt aankomend secretaris Zeno van Cauter. “Als je elkaar kunt aanmoedigen is deze sport zoveel leuker.”

Inmiddels heeft die club zo’n vijftig leden, en daar komen er dit collegejaar vast nog meer bij. Voor de drie workshops op donderdagmiddag hadden zich in ieder geval zo’n zestig beginnende studenten ingeschreven.