Surfen bij Weth. Foto | Bart van Overbeeke

Intro 2018 | Surfen: “Op ’t droge is het een makkie”

De wind komt in vlagen, vlaagjes eerder, en dat is niet ideaal als je wilt leren surfen. Giek, optrekkoord en zeil, op het gras zijn die dingen wel te hanteren maar moeilijker is het met een bewegende waterspiegel onder je. Studentensurfvereniging Weth gaf in de IJzeren Man workshops om het oploeven en afvallen (is naar de wind toe gaan of met de wind mee) onder de knie te krijgen.

Roel van der Velde, aankomend Werktuigbouwkundestudent geeft toe: “Ik kan er geen flikker van”. Hij is meer een roeier, want hij zit al zes jaar in een roeiboot in Roosendaal. Hij zal ook lid van Thêta worden en hoopt daar op wedstrijdniveau te komen. Maar voorlopig ligt hij in de waterplas naast de rondweg van Eindhoven.

“Eerst gaan staan”, geeft hij als tip aan zijn vriendin Elise de Leeuw. Zij wil dat best, graag zelfs, maar hoe? Ervaren Wethers aan de wal weten dat ze er niet sterk voor hoeft te zijn. Fijne motoriek en stabiliteit helpen wel. Maar daar heeft Elise nu ook niet genoeg aan. Jammer, voor de tigste keer kopje onder.