On topics off-campus

Over de TU/e valt alle dagen meer dan genoeg te schrijven. Maar ook buiten onze campus, bij de collega’s, liggen de nieuwtjes (of wat daarvoor soms moet doorgaan) voor het oprapen. Cursor doet wekelijks een greep uit de berichtenbuit.

foto Shutterstock-David Pereiras
Commotie om gratis kroketten die VU uitdeelt in Leiden

Een promotieactie van de Vrije Universiteit bij de Universiteit Leiden is onlangs stopgezet toen er op Twitter ophef over ontstond. Zo meldt Ad Valvas, het onafhankelijk platform van de Vrije Universiteit Amsterdam. De VU deelde kroketten uit bij het gebouw van de Leidse faculteit Geesteswetenschappen om aandacht te vragen voor de masteropleidingen van de eigen geesteswetenschappenfaculteit.

VU-voorzitter Mirjam van Praag krijgt er lucht van en reageert fel op Twitter. ‘Dit is absoluut geen VU-beleid (we eten ook vegetarisch trouwens): een ongecoördineerde en ongepaste actie die we direct stop hebben laten zetten.'

De Universiteit Leiden maakt ondertussen gebruik van de gelegenheid om de eigen masterdag te promoten. ‘Haal je kroket bij VU Amsterdam, en je master bij ons!’, reageert de universiteit op Instagram.

Chatbots kunnen veilige seks en stoppen met roken bevorderen

De Tilburgse hoogleraar Emiel Krahmer zag in dat het communiceren met een computer ook zou kunnen helpen bij bepaalde gedragsveranderingen. Dat is te lezen in een artikel van Univers. Daarop bedacht hij met zijn onderzoeksteam (met daarin ook wetenschappers van andere universiteiten) twee scenario’s waarbinnen een chatbot van toegevoegde waarde zou kunnen zijn: stoppen met roken en veilig vrijen.

In samenwerking met het Trimbos Instituut wil het team een chatbot creëren die volgens Krahmer een vraagbaak moet worden waar mensen in therapie 24/7 vragen aan kunnen stellen. Ook doet het team - in samenwerking met SOA Aids Nederland - onderzoek naar de manier waarop chatbots kunnen helpen om stellen waarvan één persoon hiv heeft veilig te laten vrijen en hun medicijnen op tijd te laten innemen. De chatbots zouden een aanvuling op bestaande therapie kunnen worden en moeten binnen vijf jaar gebouwd zijn.

Rector Tilburg: ‘Docenten mogen studenten niet verplichten om papers uit te printen’

Ook te lezen op de site van Univers: docenten mogen studenten niet verplichten om hun papers uitgeprint in te leveren, ook als docenten daar een goede reden voor hebben. Dat heeft Klaas Sijtsma, rector magnificus van Tilburg University, laten weten aan de Tilburg School of Humanities & Digital Sciences (TSHD). Besluit TSHD studenten daartoe wel te verplichten, dan ondermijnt de faculteit volgens Sijtsma een eerder besluit van de universiteitsraad. Na een initiatief van studentenfractie SAM mogen studenten sinds september 2018 hun papers digitaal inleveren. Onder het motto ‘paperless is more’ moest papier worden bespaard en het gemak voor studenten worden vergroot.

In de praktijk bleven docenten tot voor kort aandringen op een printje, zo meldt Univers. Volgens hen leidt de maatregel om papier te besparen tot onnodig veel werkdruk en heerst er kritiek onder studenten op het houden van posterpresentaties. De docentenfractie reageerde dan ook vol onbegrip op de woorden van de rector.

Universiteit Utrecht wil energie opwekken met eigen windmolens

De Universeit Utrecht gaat onderzoeken of het mogelijk is twee grote windmolens te plaatsen op het Utrecht Science Park. De meest waarschijnlijke locatie ligt nabij verkeersknooppunt Rijnsweerd. Dat meldt DUB, de nieuwssite van de Universeit Utrecht. Het zelf opwekken van windenergie moet bijdragen aan de ambitie van een CO2-neutrale campus in 2030. In een nota aan de Uraad schrijft het universiteitsbestuur nu serieus te willen verkennen of het plaatsen van windmolens een mogelijkheid is of niet.

Daarbij zou een locatie in 'de oksel' van de A27 /A28 in het noordwesten van De Uithof de voorkeur hebben. Uit een eerdere inventarisatie van de mogelijkheden voor windenergie bleek dat daar eventueel twee grote windmolens geplaatst kunnen worden. Een vervolgonderzoek moet nu uitwijzen wat de gevolgen zouden zijn van windmolens in het gebied.