Tentoonstelling brengt verbouwing Gemini in beeld

Afgelopen dinsdag was in Gemini de officiële opening van de tentoonstelling over de verbouwing aldaar. De verbouwing van het kolossale gebouw, waarin de faculteiten Mechanical Engineering en Biomedical Engineering huizen, is gestart in 2021 en de oplevering is gepland voor 2027. De expositie, die voornamelijk bedoeld is om de TU/e’ers te informeren over de voortgang van de verbouwing, brengt het verleden, het heden en de toekomst van het gebouw in beeld.

foto Levi Baruch

“De verbouwing van Gemini, bestaande uit Gemini-Noord en Gemini-Zuid, is een van de grootste en meest ambitieuze renovatieprojecten dat Real Estate ooit heeft opgepakt”, vertelt Roderik van Doorn, Senior Projectmanager van Real Estate, tijdens zijn openingsspeech. “Maar de communicatieverstrekking bleef achter”, voegt hij eraan toe. De tentoonstelling, die afgelopen dinsdag officieel is geopend, is een manier om dit recht te zetten, samen met communicatie via nieuwsbrieven en het intranet van de universiteit. “Hiermee willen we de vraag beantwoorden: waar staan we en waar gaan we naartoe?”, aldus Van Doorn. De tentoonstelling omvat de geschiedenis van het gebouw, verschillende fases van de verbouwing, maar ook de nog te realiseren renovatie. Zo verbindt de expositie het verleden, het heden en de toekomst van het gebouw.

Up-to-date informatievoorziening

In de expositieruimte, nabij de receptie in Gemini-Zuid, zal binnenkort ook een narrowcastingscherm geplaatst worden om de informatievoorziening te ondersteunen. “Middels de informatie op het scherm zullen de gebouwgebruikers op de hoogte worden gebracht van de gemaakte vorderingen, maar ook van geplande werkzaamheden, zodat ze bijvoorbeeld rekening kunnen houden met eventuele overlast”, vertelt Vione van Leeuwen, een van de projectleiders vanuit Real Estate.

“Mensen hebben veel vragen, zoals waar we precies mee bezig zijn, hoe het eruit komt te zien of wat de plannen voor de toekomst zijn”, vervolgt ze. “Wij vinden het belangrijk dat de gebruikers van het gebouw deze informatie goed weten te vinden.” De expositie start in Gemini-Zuid, maar zal na de renovatie van Gemini-Noord naar het andere deel van het gebouw verhuisd worden. Door expositiepanelen te vervangen en toe te voegen in combinatie met narrowcasting kan de tentoonstelling up-to-date worden gehouden.

Aan de hand van beelden, informatieve teksten en infographics wordt de bezoeker meegenomen in de verschillende renovatiefases van het gebouw. “De expositie is zo opgebouwd dat het de geschiedenis van het gebouw als startpunt neemt en via tijdlijnen helemaal naar de toekomst gaat. We willen dus niet alleen de toekomstplannen laten zien, maar ook waar we vandaan komen en waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt”, aldus Van Leeuwen. “Dat kan bijvoorbeeld met de historische waarde van het gebouw of met duurzaamheidsaspecten te maken hebben”, voegt ze eraan toe. Dat maakt de tentoonstelling in haar ogen voor iedereen interessant, en niet alleen voor de mensen die in het gebouw zitten.

Treincoupés

Op de bovenverdieping net boven de expositieruimte zijn inmiddels enkele kantoren en overlegruimtes volgens het nieuwe ontwerp gerealiseerd; dit is een mock-up om te testen hoe deze ruimtes ervaren worden door de gebruikers. In de open overlegruimtes die doen denken aan treincoupés zijn de tafeltjes voorzien van een QR-code waarmee de gebruikers een enquête kunnen openen. Door een paar korte vragen over hun gebruikservaring te beantwoorden, kunnen de gebruikers Real Estate van waardevolle feedback voorzien. “Op basis daarvan kunnen we kijken of het ontwerp aangepast moet worden, voordat we het ook in de overige ruimtes doorvoeren”, vertelt Van Leeuwen. “Iedereen mag gebruikmaken van deze overlegruimtes, dus kom je de tentoonstelling bekijken, neem dan ook gelijk even de tijd om in de ‘treincoupé’ te gaan zitten en je ervaring met ons te delen”, nodigt ze tot slot uit.

De renovatie van Gemini is in voorjaar 2021 gestart. Het gebouw wordt in fases gerenoveerd en is als het goed is in 2027 helemaal opgeknapt. Gemini-Noord, het deel dat gelegen is aan de kant van het Laplaceplein, heeft een vloeroppervlakte van 14.000 vierkante meter en is inmiddels volledig gestript. Na oplevering van Gemini-Noord komt Gemini-Zuid aan de beurt. De oplevering van Gemini-Noord en Gemini-Zuid staat gepland voor 2025 en 2027, respectievelijk. Na de renovatie zal het gebouw net als nu ingezet worden voor onderzoek, onderwijs en kantoren van de faculteiten Mechanical Engineering en Biomedical Engineering.

Redactionele noot

Bij Cursor is op dit moment grote onduidelijkheid over haar journalistieke vrijheid. In samenwerking met de vakbonden hebben de redactieleden een voorstellenbrief ten aanzien van persvrijheid neergelegd bij het College van Bestuur en is er een eerste gesprek gevoerd. Dit artikel is gepubliceerd in afwachting van de uitkomst van het onderhandelingsproces.