CLMN | TU Eindhoven verlegt haar grenzen!

09/09/2014

Het was een verrassing toen tijdens de opening van het academisch jaar rector Hans van Duijn het nieuws uitbracht dat de TU/e samen met TiU een graduate school start in Den Bosch. Gevestigd in een oud klooster in Den Bosch zou deze academische samenwerking met Tilburg University wel eens in een opleidingscentrum kunnen resulteren met drie mastertracks in data science, entrepreneurship en governance. Er schuilt een mooi cadeau in, Den Bosch kan zich nu eindelijk profileren als een complete studentenstad met een universiteit.

Toch is over de grens kijken van de campus niet nieuw: al sinds 2012 is er op de High Tech Campus een laboratorium waar onderzoek gedaan kan worden. Een echte opleiding buiten de deur lijkt echter wel nieuw. Dat is opmerkelijk: de universiteit ligt immers in de slimste regio? Er is toch genoeg ruimte? De keuze van de TU/e lijkt dan ook dieper te liggen: samenwerkingen met Universiteit Utrecht, UMC Utrecht en bedrijven als Philips en Shell wijzen erop dat binnen onze universiteit steeds meer buiten de traditionele grenzen wordt gekeken: de TU/e verovert Nederland!

Hoever de ‘droom’ van onze universiteit reikt is nog maar de vraag… Kunnen we verwachten dat Industrial Design naar Strijp-S verhuist voor een creatief klimaat? Gaat de TU/e samen met UMC Utrecht, Brabants eerste universitair medisch centrum starten waar ingenieurs en artsen worden opgeleid met de nieuwste technieken? Of gaat de TU/e met haar automotive opleidingen en onderzoeksafdeling naar Helmond om nog meer R&D-synergie te behalen?

Dat de TU/e buiten haar grenzen kijkt, is alleen maar goed, kennis delen en synergievoordelen zijn buiten de regio Eindhoven ruimschoots te behalen. Door open te staan voor nieuwe initiatieven en samenwerkingen binnen zowel het bedrijfsleven als op universitair niveau, wordt de positie als onderwijsinstelling en toponderzoeksinstituut alleen maar sterker, de mogelijkheden zijn grenzeloos!