Foto | Bart van Overbeeke

Ambitieus een 'uitdagend' collegejaar in

De TU/e verwelkomt dit jaar 2.200 nieuwe studenten. Dit liet rector prof.dr.ir. Hans van Duijn weten tijdens de opening van het academisch jaar, dat in het teken van ambitie stond. Verder bracht de rector een samenwerkingsverband met Shell naar voren en hij onthulde de naam van het nieuwe gebouw voor EE en TN. Dat zal Flux gaan heten.

Tientallen mensen zongen vanmiddag mee met het welbekende Io vivat in de Blauwe Zaal van het Auditorium en luisterden naar de toespraken die stuk voor stuk draaiden om  het thema 'Appetite for Ambition'. Zowel de rector, als ook Dick Benschop (president-directeur Shell Nederland) en de jonge en succesvolle ondernemer Danny Mekic’ benadrukken het belang van ambitie. En ze onderstrepen dat het hebben van ambities niet altijd gemakkelijk is. Van Duijn: "Ambitie betekent dat je  keuzes moet maken. Je moet je blijven concentreren op wat je wilt bereiken en op welke hulpmiddelen je nodig hebt." Benschop geeft zijn publiek mee dat 'Ambitie start met je hart, maar het hoofd komt er ook bij kijken'. Volgens Mekic’ moet je eerst goed weten wat je wilt en op zoek gaan naar je ambitie. "En dat is best moeilijk in een snel veranderende wereld."
Hun boodschap wordt ondersteund door filmpjes van drie TU/e-studenten en een TU/e-alumna die op de weg naar succes keuzes hebben moeten maken. Onder hen roeister Lisa Scheenaard, die afgelopen weekend vierde is geworden op het WK.

Van Duijn blikte nog terug op succesvolle evenementen als de RoboCup en kijkt tegelijk vooruit naar een 'uitdagend' collegejaar. "We moeten nog veel werk verzetten om ons succesvolle Bachelor College verder te ontwikkelen en ook de Graduate School."

Van Duijn kondigde vanmiddag ook een groot samenwerkingsverband met Shell aan.  Lees hier het nieuwsbericht dat we daarover schreven.  De rector liet de studenten raden naar de naam van het nieuwe gebouw voor TN en EE door ze een formule te tonen. Het duurde even, maar toen kwam een student toch op de naam: Flux.

Vanmiddag werden ook de onderwijsprijzen uitgereikt. Dr. ir. Seth Brussaard is uitgeroepen tot beste bachelordocent en prof.dr.ir. Peter Baltus tot beste masterdocent.

Rob Ritzen (TU/e-alumnus) en Sanne Mallant zongen een lied uit de studentenmusical Scarlet Pimpernel en Khadija Mulder van FSE-dat de dag heeft georganiseerd- sprak alles aan elkaar. In MetaForum traden na afloop de bands Groove Department, 30 Past 7 en de SOG Band op, evenals DJ John & Mr Smith.