Minister Kamp praat via Skype bij met studenten van Solar Team Eindhoven.

Eindhovense solar-ambities verrassen minister Kamp

Automotive, robotica, solar- en fotonica-onderzoek waren enkele van de onderwerpen die maandagmiddag de revue passeerden tijdens het werkbezoek van minister Henk Kamp aan de TU/e. De bewindsman van Economische Zaken was de hele dag op pad in de Brainport-regio.

“Een kijkje in de keuken”, zo omschrijft TU/e-bestuurswoordvoerder Barend Pelgrim het programma dat Kamp maandagmiddag op het universiteitsterrein krijgt voorgeschoteld. Even daarvoor, in een lunch met het College van Bestuur, was onder meer de samenwerking tussen de universiteit en het bedrijfsleven onderwerp van gesprek - één van de redenen voor de universiteit om Kamp graag te ontvangen, stelt Pelgrim.

Iets voor enen stapt het gezelschap van zwarte, grijze en donkerblauwe pakken het Automotive-lab binnen. Met zijn lunchappel nog in de hand laat minister Kamp zich, met TU/e-rector Hans van Duijn aan zijn zijde, door hoogleraar Maarten Steinbuch welkom heten.

In het Automotive-lab is ook tijd ingeruimd voor een korte Skype-sessie met Lex Hoefsloot en André Snoeck van Solar Team Eindhoven, die vanuit Australië gedreven verhalen over hun deelname aan de World Solar Challenge. Belangstellend hoort de minister, staand achter de laptop, de TU/e-studenten aan. “Jullie kunnen zo de politiek in”, stelt Kamp vast, met een knipoog refererend aan het voorgaande nauwelijks te onderbreken relaas.

De minister bekent: “Ik dacht eigenlijk dat Eindhoven geen rol speelde op solargebied. Goed om nu te zien dat dat heel anders is.” Hij bestempelt de leden van Solar Team Eindhoven als “echte pioniers” die -met ’s werelds eerste gezinsauto op zonne-energie- volgens hem een belangrijke stap zetten naar het autorijden van de toekomst.

Bij de minister van Economische Zaken is geld als vanzelfsprekend een thema. Zijn vraag “Ik heb begrepen dat jullie hiervoor iets van anderhalf miljoen euro bij elkaar hebben gehaald?” omzeilt André Snoeck echter heel handig. Liever legt hij de nadruk op de uitgebreide automotive-industrie in de provincie en de samenwerking van het team met diverse grote en kleine bedrijven die elk hun eigen kennis en expertise inbrengen. “Om daar een waarde aan te hangen, is altijd moeilijk.”

Vanuit het Automotive-lab wordt Kamp in stijl vervoerd naar het Solar-lab, de volgende TU/e-locatie op het programma. Geruisloos loodst hoogleraar Maarten Steinbuch de gast in zijn fonkelnieuwe Tesla Model S het gebouw uit. Even daarvoor had Kamp de wijnrode elektrische auto al uitgebreid bewonderd. “Hebt u hem belastingvrij kunnen kopen?”, wil de minister weten. En: “Waaróm heeft u deze auto gekocht, meneer?”. Steinbuchs antwoord is eenvoudig: “Omdat ik wil laten zien dat elektrisch rijden kán. En dat elektrische wagens allang geen golfkarretjes meer zijn.”

Aan het eind van zijn bezoek wacht Kamp overigens een minder aangename 'automotive-verrassing', wanneer een achteruit rijdende vrachtwagen tegen de bij Spectrum geparkeerde ministerswagen rijdt. “Dit is een wel heel doorzichtige manier van de TU/e om de minister elektrisch te laten rijden”, merkt één van zijn medewerkers droog op. De BMW liep lakschade op.