Teun Minkels. Foto | Bart van Overbeeke

CLMN | BSA

In 2009 begon ik met studeren. Het BSA werd dat jaar ingevoerd. De grens van 30 ECTS bleek voor zo'n 50% van de studenten te hoog gegrepen. Nu is de grens opgehoogd naar 45 EC. Hoe kan het dat er überhaupt studenten over blijven? Een interview met mezelf.

Waren wij dom?
Het middelbareschoolgemiddelde van mijn natuurkundejaargang was het hoogst van alle TU-opleidingen dat jaar en op zijn minst vergelijkbaar met dat van de huidige jaargang. Dus we waren niet dom, in ieder geval niet op papier.

Is het Bachelor College makkelijker?Het Bachelor College is verbredend. Het doet beroep op andere vaardigheden. Sommige mensen hebben hier meer moeite mee, andere minder.Het eerste jaar Bachelor College had een BSA van 40 ECTS, hoeveel studenten bleven er over?Bij Technische Natuurkunde: 84%. Schijnbaar sluiten deze andere vaardigheden dus een stuk beter aan bij de voorkennis van de studenten.Is dat niet de definitie van makkelijk, dat gevraagde vaardigheden aansluiten op wat je al kunt?Ik denk het wel...Is het bachelor college makkelijker?JaIs dat een schande?Nee, helemaal niet. Een studie waarbij 50% afvalt en waarbij de gemiddelde studieduur 7,5 jaar is, is niet meer van deze tijd. Toen studeren nog volle bak gefinancieerd werd door de overheid, kon dit natuurlijk nog prima. Nu niet meer. Kosten van studeren komen steeds meer bij de student zelf te liggen en ook universiteiten worden afgerekend op output. Natuurlijk moet een studie zich dan aanpassen aan deze ontwikkelingen. Als TU/e vind ik dat we deze noodzakelijke niveauverlaging op een prima manier hebben doorgevoerd met het Bachelor College. Op een gegeven moment is het echter wel genoeg. Verplichte aanwezigheid, een groot aantal tussentoetsen, verplichte tentamens en nu ook nog een verhoogd BSA. Laten we alstublieft nog iets van de verantwoordelijkheid wat betreft studieritme bij de student zelf laten liggen.