Impressie van begane grond en eerste verdieping. Illustratie | Beelen CS Architecten

Demos: karakter behouden in monumentaal De Keizer

Van de brute Bunker naar de karakteristieke Keizer - qua sfeer en uitstraling een wereld van verschil. En dat beseffen ze goed bij Demos, dat begin 2016 naar een statig pand in de stad verhuist. “Natuurlijk wil je het karakter van de vereniging zoveel mogelijk meenemen, maar we zullen bepaalde tradities ook een beetje opnieuw moeten gaan uitvinden.”

Open, gemoedelijk, studentikoos. “En soms een beetje lomp.” Zo karakteriseert Marc Sprengers van Demos’ huisvestingscommissie zijn vereniging. Een onbekommerd partijtje brassen, éven de brandslang openzetten, wat viezigheid op zijn tijd; in de Bunker kan het, mits er na afloop netjes wordt opgeruimd, eigenlijk allemaal. “Hier in De Keizer zullen we straks toch wat meer moeten nadenken en opletten bij wat we doen.”

Sommige leden hadden dan ook hun bedenkingen toen Demos op huizenjacht ging in de binnenstad. Sprengers: “Aanvankelijk wilde iedereen het liefst in de Bunker blijven: ‘Hier hebben we de ruimte en kunnen we doen wat we willen’.” Sommigen waren bang dat hun geliefde vereniging ergens in een veredelde buurtkroeg, in een hoekje van de stad, zou belanden. Anderen hadden, toen twee jaar terug De Keizer in beeld kwam, hun twijfels bij de financiële haalbaarheid van het plan. “Maar nu we hier bezig zijn, ziet iedereen hoe gaaf het is en wat hier allemaal mogelijk is. Het pand past ons precies.”

Dat wil zeggen: stráks, over een paar maanden, als de aannemers hun klussen hebben geklaard en ook Demos zijn verfrollers weer kan opbergen. Want hoe fraai het pand van zichzelf ook is; er moet nog flink worden geklust voordat het een geschikte en veilige studentensociëteit is. Zo worden bijna alle vloeren in het pand vervangen of verstevigd, delven verschillende muren het onderspit, komt er een fikse nooduitgang met trap aan de achterzijde en wordt flink geïnvesteerd in de geluidsisolatie. Nu is het statige De Keizer van binnen nog leeg en kaal, gestript door verenigingsleden. Maar vanaf oktober nemen tientallen bouwvakkers voor een paar maanden bezit van het pand.

Daags daarvoor laat Sprengers, samen met Demosgenoten Shirodj Raghoenath en Christian Fredrix, trots het nieuwe 'optrekje' zien. Vier verdiepingen telt het monumentale pand uit 1883, goed voor meer dan vijfhonderd vierkante meter aan woonoppervlak.

Beneden, rechts van de entree, komt een kleine bar. Links wordt een rookruimte ingericht, om te voorkomen dat nicotineliefhebbers op straat moeten gaan hangen en wellicht overlast voor omwonenden veroorzaken. In de ruimte die eens fungeerde als kluis voor Van Lanschot Bankiers, dat eerder in het pand gevestigd was, komt de koeling met de drankvoorraad. “Da’s toch ons vloeibare goud”, verklaart Sprengers de herbestemming van de kluis lachend.

Een grotere bar annex zaal komt op de eerste verdieping, met haar hoge ramen tevens de meest karakteristieke van het pand. Beide Demos-bars zijn straks in de eerste plaats voor eigen gebruik, voor open feesten en voor feesten van derden die de ruimtes kunnen huren - net als nu in de Bunker. “Het wordt geen Ballenbak zoals bij het E.S.C.”

De meest statige ruimte van De Keizer die ook op vloer 1 zit -met onder meer een grote schouw, originele plafondornamenten en een houten visgraatvloer- houdt Demos zoveel mogelijk intact. “Dit wordt de kamer voor recepties of andere sjiekere gelegenheden.” Op de tweede etage komen onder meer twee commissiekamers, toiletten en een keuken; het bestuur van Demos neemt straks de royale zolderverdieping in beslag.

Het rond krijgen van het financiële plaatje was een uitdaging, erkent Sprengers. Het pand wordt bovenal gefinancierd uit hypotheken en leningen; tussen één en anderhalve ton, circa tien procent van het totaalbedrag, werd ingebracht door leden en betrokken reünisten.

Daarnaast zal Demos creatief moeten zijn, zeker de eerste jaren wanneer de rentelast het hoogst is. “Je hele boekhouding gaat er toch anders uitzien; we zullen door het jaar heen meer geld moeten gaan verdienen om dit te kunnen betalen.” Zo wil de vereniging zeven parkeerplaatsen op de binnenplaats achter zijn pand gaan verhuren aan bijvoorbeeld omliggende bedrijven. Ook kwam Demos tot een “andere constructie” met bierleverancier Bavaria, simpelweg met als inzet: “Per maand zoveel mogelijk geld overhouden.”

Demos gaat volgens Sprengers aan de Keizersgracht zeker niet boven zijn stand wonen: “We kunnen dit dragen. We hebben een en ander zelfs redelijk negatief beoordeeld. Het moet ook leuk blijven als het financieel eens een jaartje wat minder gaat.”

De sociëteit moet aan het begin van het nieuwe klaar zijn; Demos hoopt er voor carnaval zijn intrek te nemen.

Volg de hele verbouwing en verhuizing via Facebook.