Demos koopt pand 'De Keizer' in binnenstad

Als alles volgens planning verloopt, verhuist Demos rond de jaarwisseling van de Bunker naar het pand ‘De Keizer’ in de Eindhovense binnenstad. Na een jarenlange voorbereiding kocht de studentenvereniging eind juli dit kantoorpand aan de Keizersgracht. De leden zijn meteen begonnen met het strippen van het gebouw; vanaf september wordt De Keizer geschikt gemaakt voor ingebruikname als studentensociëteit.

Al in maart 2014 besloot de Algemene Ledenvergadering dat De Keizer de beste locatie was voor Demos, dat net als de andere studentenverenigingen op termijn uit haar huidige onderkomen in de Bunker moet vertrekken. Sindsdien is hard gewerkt om de vergunningen en het financiële plaatje rond te krijgen, vertelt Demos-president Yorick Spenrath. Hoeveel het pand gekost heeft, wil de student Technische Natuurkunde niet zeggen. “Het is niet netjes om over bedragen te praten, maar ik kan wel zeggen dat zo’n dertig procent van het aankoopbedrag afkomstig is uit ons eigen vermogen en donaties van leden en reünisten. We hebben een goed reünistenbestand met een warm hart voor de vereniging.” De rest van de huisvestingskosten wordt volgens Demos gedekt door de reguliere bijdrage van de TU/e en sponsoring.

Om de kosten van de verbouwing te drukken, zullen de studenten zoveel mogelijk zelf doen. Direct na de aankoop zijn ze daarom al begonnen het vier verdiepingen tellende pand te strippen. Spenrath: “Behang en bekabeling kunnen ze we prima zelf weghalen; in september gaat dan de aannemer aan de slag. We willen een grote ruimte op de eerste verdieping, daarvoor moeten wat muren verwijderd worden. En er komen meer toiletten.” Het plan voor de verbouwing is doorgesproken met de Eindhovense monumentencommissie, vertelt de president. “Het gebouw heeft een monumentale status, dus bepaalde delen moeten bewaard blijven. Maar dat heeft geen problemen opgeleverd; we zijn heel tevreden met hoe het er uit komt te zien.”

Op de begane grond van de sociëteit wordt een kleine sfeervolle bar gemaakt voor de kleinere gelegenheden. Op de eerste verdieping komt de grote (feest)zaal en een kleine kamer met een open haard. In de feestzalen kunnen in totaal ruim vijfhonderd studenten terecht. Op de tweede en derde verdieping worden de bestuurskamer en de vergaderruimtes gevestigd.

Na de verbouwing nemen de Demosleden in november de verfkwasten  en –rollers te hand om De Keizer van binnen weer een gelikt uiterlijk te geven. Spenrath hoopt dat de inrichting van het pand op tijd klaar is om in de kerstvakantie te kunnen verhuizen, zodat de nieuwe sociëteit begin januari kan openen voor de leden.