Tech United in de race voor nieuwe zorgrobot

Tech United hoopt komend seizoen met een nieuwe zorgrobot aan te treden op het internationale strijdtoneel. Het TU/e-robotteam heeft zich gemeld als gegadigde voor een ‘HSR’ (Human Support Robot) van Toyota, waarvan het Japanse bedrijf komend jaar wereldwijd twaalf exemplaren wil uitzetten bij universiteiten en andere organisaties.

Te koop is hij (nog) niet, de commerciële HSR van Toyota - alleen te ‘huur’. Een slordige twaalfduizend euro per jaar kost het als Tech United ‘m van Toyota zou willen leasen. En daar kan Matthijs van der Burgh, masterstudent Systems and Control en teamleider @Home, kort over zijn: “Daar is onze begroting niet naar”.

Toen de Japanse autofabrikant bekendmaakte twaalf exemplaren van dit robotplatform te willen ‘vergeven’ (in ruil voor wat open-source-softwareontwikkeling en promotie), wierp Tech United zich dan ook graag in de strijd. “We maken al onze software zo dat hij op onze beide zorgrobots (AMIGO en SERGIO, red.) werkt. Dan is het natuurlijk een leuke uitdaging om te bekijken in hoeverre we deze ook functionerend kunnen krijgen op een commerciële robot als de HSR. Werkt onze software goed samen met nieuwe hardware, of schiet hij daar wellicht toch ergens tekort?”

Ook vindt Van der Burgh het interessant om te gaan stoeien met bepaalde - voor Tech United nieuwe - features van de HSR - zoals de grijper met eigen camera, “waardoor je bij het oppakken van objecten een heel goed beeld hebt. Het is interessant om te ontdekken hoe functioneel dat is en hoe we dat kunnen gaan gebruiken”.

De beoogde twaalf teams die een HSR krijgen toegewezen, gaan hiermee strijden binnen een nieuw klassement binnen de Robocup@Home. Een vergelijkbare standard platform-competitie komt er voor de Pepper van het Franse roboticaconcern Aldebaran, dat eerder al het bekende robotje Nao voortbracht. Alle robots binnen zo’n klasse maken dus gebruik van dezelfde hardware en krijgen de inmiddels vertrouwde challenges in de @Home-league voorgeschoteld, zoals het opnemen van bestellingen en het bezorgen van een drankje.

Van der Burgh: “In de @Home-league komt het nogal eens voor dat robots, ook de onze, niet werken. De hardware is gewoon niet altijd even betrouwbaar. Je mag er vanuit gaan dat een commerciële robot in dat opzicht een stuk stabieler is. Omdat alle robots in basis hetzelfde zijn, kan software bovendien gemakkelijker door teams onderling gedeeld worden, waardoor je samen sneller en meer vooruitgang kunt boeken.”

Bovenin het klassement

Hij verwacht dat Tech United een goede kans maakt op de HSR. Volgens Van der Burgh viel het aantal gegadigden in eerste instantie sowieso wat tegen, maar bovenal: “We zijn met onze zorgrobots misschien nog geen wereldkampioen geworden, maar waren afgelopen jaar wel tweede én zijn twee keer Europees kampioen geworden. We hebben duidelijk laten zien dat we bovenin het klassement thuishoren”.

Van der Burgh hoopt een dezer dagen uitsluitsel te krijgen over het beoogde ‘pleegbroertje’ voor AMIGO en SERGIO. In dat geval zou de HSR eind januari toch wel op het TU/e-terrein moeten staan, met het oog op de voorbereidingen voor de German Open (begin mei) en het WK in Japan eind juli.

Ook aan de twee eigen zorgrobots wordt de komende maanden overigens volop doorontwikkeld. Zo is onder meer gewerkt aan een betere objectherkenning en een soepelere verbale communicatie tussen mens en machine, vertelt de teamleider. En na AMIGO wordt ook SERGIO binnenkort uitgerust met een wit-zwarte body (zie afbeelding rechts), waarvoor de komende weken de kappen worden geproduceerd.

Sowieso mikt Tech United volgens hem opnieuw op de Europese en liefst ook de wereldtitel. Of hij die dan liefst gescoord ziet worden door een van de éigen twee zorgrobots, of door de nieuwe Toyota-telg? Van der Burgh lacht: “Dat is een lastige. Met SERGIO en AMIGO hadden we vorig jaar eigenlijk al kampioen willen worden, maar lieten we op belangrijke momenten steeds net te veel punten liggen. Dus daar willen we nu graag mee winnen. Maar als we, in best wel weinig tijd, een titel zouden kunnen pakken met de HSR, dat zou ook echt een goede prestatie zijn.”

De teams die komende zomer op het WK in Japan met de HSR de top-drie halen, mogen deze robot van Toyota daarna nog een jaar extra houden. De eerstvolgende jaren geldt dezelfde afspraak.

Update 15 dec. 2016: Tech United heeft de HSR toegekend gekregen.

Het @Home-team van Tech United kan nog versterking gebruiken. Eenieder die affiniteit heeft met robotica en volgens Van der Burgh een beetje volhardend is, mag zich melden.