Judoka en TU/e’er Verhagen naar Olympische Spelen

TU/e-studente Sanne Verhagen debuteert komende zomer op het Olympisch toneel in het Braziliaanse Rio. De 23-jarige judoka zag zich na een toernooi in Mexico afgelopen weekend verzekerd van een ticket.

Het Olympisch kwalifcatietraject was spannend voor de studente Technische Bedrijfskunde. Verhagen liep vorig jaar oktober namelijk een stevige hamstringblessure op, waarna een intensieve periode van revalidatie volgde. De fysieke tegenvaller weerhield Verhagen er echter niet van om vól voor ‘Rio’ te gaan - en met succes. “Ik weet niet of ik een medisch wonder ben”, zo reageert de studente op de site van Omroep Brabant. “Fysiotherapeuten hebben er alles aan gedaan om mij weer fit te krijgen en dat is gelukt.”

Dit weekend kwam Verhagen uit op de Judo World Masters in het Mexicaanse Guadalajara, waar de laatste punten voor Rio konden worden verdiend. De studente lag nadat ze werd uitgeschakeld door de Mongoolse nummer één van de wereld, al vroeg uit het toernooi, maar mag volgens het Eindhovens Dagblad dankzij haar Europese ranking en een daaropvolgende voordracht voor de Spelen vanuit de Judo Bond Nederland, alsnog naar Rio.

In het ED zegt Verhagen nu vooral moe te zijn en het de komende dagen even rustig aan te doen. "Het is natuurlijk hartstikke mooi dat ik mag gaan. Maar ik moet het allemaal nog een beetje laten bezinken."

De openingsceremonie van de achtentwintigste Zomerspelen in Rio de Janeiro is op 5 augustus. Verhagen, die uitkomt in de klasse tot 57 kilo, is één van de elf judoka's die Nederland vertegenwoordigen. Voor die tijd staan trainingsstages in Kroatië en Spanje op het programma.

De TU/e had tot voor kort nog een ijzer in het Olympisch vuur, maar roeister Lisa Scheenaard zag háár Olympische droom vorige week in rook opgaan. De Bouwkundestudente had bovenal domme pech, doordat haar roeipartner Marloes Oldenburg te maken kreeg met fysieke tegenslag. De twee werden uiteindelijk vijfde in de finale van het Olympisch kwalificatietoernooi in het Zwitserse Luzern. Een top-2 klassering was echter de vereiste.