Waltzburg.

Bands in de rij voor studentenfestival Plugged

Bijna honderd bands maar liefst hebben zich aangemeld voor de zesde editie van het Plugged Festival, op 7 juni op het KOE-veld. Dat is pakweg vijf keer zoveel als voorgaande jaren, aldus de organisatie, die uiteindelijk elf acts strikte voor een gevarieerde line-up op twee podia. Verder vormt Plugged mogelijk het toneel voor een pilot met herbruikbare drinkbekers.

Nee, een meerdaagse auditiemarathon hebben ze niet hoeven houden om tot een gepaste muzikale selectie te komen, vertelt Bouwkundestudente Mieke Kools, die het jaarlijkse studentenfestival mede optuigt. Wel is de Plugged-organisatie de meest serieuze line-up-kandidaten zelf gaan beluisteren en was een goede muzikale mix een voornaam streven. Twee van de elf bands worden overigens ‘geleverd’ door Studium Generale en café Altstadt, waarmee Plugged samenwerkt.

Dat zich dit jaar zo opvallend veel bands hadden aangemeld, is volgens Kools mede te danken aan Popei, een geliefde stek voor veel beginnende muzikanten uit de regio, dat Pluggeds ‘bands wanted’-poster deelde. Wat de muzikale groepen in elk geval gemeen hebben, is dat ze allemaal nog betrekkelijk nieuw en opkomend zijn. “We willen echt een podium bieden aan nieuw talent”, benadrukt Kools. “En vooral ook aan lokáál talent”, vult medeorganisator Bob van der Vleugel aan.

Muzikale TU/e’ers

Veel van de geboekte bands hebben bovendien wel een of andere TU/e-connectie, bijvoorbeeld met een musicerende Eindhoven engineer in hun midden. Twee namen zijn al bekendgemaakt: Mozes and the Firstborn (foto rechts) en Waltzburg (foto boven). De andere acts worden in de aanloop naar het festival via Facebook onthuld.

Plugged telt, net als vorig jaar, twee podia. Bands spelen sets van gemiddeld een half uur tot een uur. Voor hoeveel mensen ze gaan spelen, kan volgens Kools variëren van pakweg duizend tot tweeduizend mensen - niet in de laatste plaats afhankelijk van het weer.

Herbruikbare bekers

Het Plugged Festival krijgt mogelijk een duurzaam tintje met dank aan een samenwerking met het GO Green Office van de TU/e. Daar wordt gewerkt aan een pilot met herbruikbare bekers op evenementen op de campus, “het is onze ambitie dat dit de standaard wordt op de TU/e”, vertelt Josien de Koning van het GO Green Office. Het idee is dat evenementbezoekers aan het begin een beker kopen (voor waarschijnlijk één consumptiemunt) en deze daarna steeds omruilen voor een nieuwe (uiteraard gevulde) beker. Want anders gaat er tijdens een paar uur festival “aardig wat plastic” doorheen, weet Kools.

Een eerste pilot met de bekers werd eind maart al gehouden tijdens het frisbeetoernooi van werktuigkundig dispuut Hephaestus, toen nog met gehuurde exemplaren. GO Green is volgens De Koning met verschillende partijen over een definitievere vorm voor het project. “Als alles rondkomt, zullen we deze bekers voor Plugged ook gebruiken.”

Verder slaat Plugged mogelijk de handen ineen met popcentrum De Effenaar, “we zijn aan het kijken of we iets kunnen opzetten op het vlak van vernieuwende technologie in de muziek”, vertelt medeorganisator Van der Vleugel. Ook een samenwerking met VIRTUe wordt nog bekeken; dit studententeam heeft op het moment van het festival zijn beoogde ‘duurzaamste huis ter wereld’ namelijk op het KOE-veld staan in het kader van de Dutch Technology Week.

Update 6 juni 2018: vanwege de kans op noodweer is het Plugged Festival verplaatst naar de markthal van MetaForum.

Het Plugged Festival is op 7 juni van 16.00 tot 00.00 uur op het KOE-veld, tussen Vertigo en het Auditorium op het TU/e-terrein. De toegang is gratis.
Op de campus zwerft intussen de 'Play Me' Plugged-gitaar rond, beschikbaar voor eenieder die de juiste snaar wil proberen te raken. Wie daarvan een filmpje maakt en dit instuurt, maakt meteen kans op een prijs: een voucher voor een elpee naar keuze bij de stand van de CD-Teek tijdens het Plugged Festival. Inzendingen kunnen worden gemaild of worden ingezonden via de Facebookpagina van Plugged.