Vonderkehuis: “Op de wc kun je meegenieten met de gezelligheid van het café”

Iedere maand gaat Cursor op bezoek bij een studentenhuis. Wie wonen er, wat doen zij daar, welke tradities zijn er en waar hebben zij het over? Wat we horen schrijven we op, wat we zien zetten we op film. Deze keer komen we binnen bij het Vonderkehuis, pal boven café Vonderke aan het Lodewijk Napoleonplein.

Ze hebben wel leuke verhalen in het Vonderkehuis en zelfs een nieuwtje, maar geen huisregels of vaste gewoontes. Hoewel, het toetje is wel bijna altijd bolletjesvla. Tenminste, als het niet aan Bram Hoedemakers ligt, want die heeft liever perenijsjes.

Trui

De negen bewoners van het Vonderkehuis hebben wél een huistrui. Het logo, met skyline van het pand, is gemaakt door een oud-bewoner met ontwerpaspiraties. Waarom de trui groen is, weet vanavond niemand. De trui dragen ze bij huisuitjes, “gisteren nog bij cabaret van SSRE-dispuut Latent Talent waar Bram en Femke aan meededen”, en stedentripjes. Vorig jaar waren ze in Luik en in 2019 gaan ze naar Rotterdam.

Lees verder onder de video.

Video | Mathias Verheijden

De begane grond van het pand is een café. Over geluidsoverlast wordt niet geklaagd. Niet van beneden richting studenten, maar ook niet van boven richting cafébezoekers. “Alleen als je op de wc zit, hoor je de muziek van beneden, en kan je meegenieten met de gezelligheid”, zegt Psychology & Technology-student Bram.

Overloop

De negen bewoners eten graag samen. De tafel op de overloop/keuken/woonkamer/eetkamer/living past net in de ruimte van twee bij zes meter. Jan Biert (masterstudent Innovation Management) heeft er een Risk-kaart op geschilderd. Dat wordt trouwens niet erg vaak gespeeld. Femke Bosman, die Biomedische Technologie studeert, heeft het nog maar een paar keer meegemaakt.

Vanavond aten ze shoarma-broodjes. Degenen die wél mee-aten maar niet kookten, bepalen met de app Chwazi wie er moet afwassen. Je legt je vinger op de smartphone en die kiest dan uit wie de sjaak is. Nu is dat Lisa Mattijsen die een pre-master bij Technische Bedrijfskunde doet.

Er is niet veel verenigingsleven in het Vonderkeshuis. Drie mensen zijn lid van SSRE, één van Thêta, en dan heb je het wel gehad. Aan studentensportverenigingen doen ze niet, zij gaan liever naar Basic Fit. “Dat is dichterbij, minder druk en we kunnen met ons drieën op één abonnement”, zeggen Jan, Valentijn en Jonathan.

Beste Actie

Oh ja, het nieuwtje. Dit jaar zal de eerste editie plaatsvinden van de enige echte Vonderke Awards. Er zijn maar liefst twaalf categorieën en iedereen maakt wel ergens kans op. Jona (Jonathan, red.) is bijvoorbeeld genomineerd voor Het Beste Duo, De Best Geklede Bewoner én De Beste Dronken Actie.

Als Cursor vraagt of de studenten nog wensen hebben voor het huis, wordt er aarzelend gepraat over een nieuwe keuken. Deze is inderdaad wel wat skeer. Maar een halve minuut later willen ze een lift en meteen daarop is een bierleiding vanuit het café onontbeerlijk. Maar eigenlijk is iedereen prima tevreden.