Huize PL: “Tradities zijn er om te starten”

Iedere maand gaat Cursor op bezoek bij een studentenhuis. Wie wonen er, wat doen zij daar, welke tradities zijn er en waar hebben zij het over? Wat we horen schrijven we op, wat we zien zetten we op film. Deze keer zijn we op bezoek bij Huize PL. Boven een onverhuurde zaak aan de Strijpsestraat, wonen vijf TU/e-studenten en een ex-student en is derdejaars Automotivestudent Stef van der Wielen kind aan huis.

Alle gezelligheid balt zich samen in de kleine keuken, bij gebrek aan woonkamer. Hier worden spelletjes gespeeld, verhalen over het weekend gedeeld en tradities geboren. Want geen van de zes studenten is hier langer dan twee jaar woonachtig. Het mag er dan “ruiken als een echt studentenhuis” (aldus videomaker Collin Wagenmakers), traditionele tradities zijn er nog niet echt. Dus worden ze gemaakt.

Sinds december houden de tweedejaars studenten Kirsten Tensen (ID), Elise Wielinga (B), Romy Hoppen (P&T), Jelle Osinga (P&T)en Douwe Terpstra (ID) alle gewaagde uitspraken die ze doen bij in een quote-schriftje. Wat er in staat is PUUR GEHEIM- en alleen leuk voor wie de context kent.

Video | Collin Wagenmakers

Cursor bezoekt studentenhuizen - Huize PL

Video | Collin Wagenmakers

Tussen de bewoners en kinderen aan huis (hallo Stef!) zitten weinig echte verenigingsbeesten. Een gevalletje Thêta (roeien) en een beginner bij Totelos (zaalvoetbal) en dan heb je het wel gehad. Thêta wordt zelfs niet helemaal serieus genomen; zodra Jelle het uitspreekt, scandeert de rest ‘Tettaaa’.

De bijzonderste kamer is die van Jelle “omdat hier geen enkel muziekinstrument te vinden is”, de kleinste is van Elise. Zij betaalt ook de minste huur, 170 euro. Huize PL zou een heus orkest kunnen vormen met twee piano’s, drie gitaren, een banjo en een bas. Stel je voor dat Kirsten er bij rapt… Maar ja, ze doen het niet.

Liever spelen ze Regenwormen. Een spel met dobbelstenen en stenen met getallen en regenwormen erop. Het schijnt dat Romy gaat huilen als ze verliest, maar dat is nog maar tweemaal gebeurd- en Cursor was er niet bij. Vandaag drinken ze er een pilsje bij, “maar er zijn ook avonden dat we heel hard gaan op water”, verzekert Kirsten. Haar huisgenoten pesten haar met muziek van Blǿf (Zoutelande), maar ze laat zich niet snel uit het veld slaan. Desnoods rent ze weg als Douwe haar achtervolgt.

Oh ja, er is nog een traditie naast het uitsprakenschriftje. Al voor de tweede maal is de Grote Huize PL-quiz gehouden. De frequentie is nog onregelmatig, maar de lol is al heel groot. Iedereen met een sleutel van het huis mag meedoen (en Stef heeft ook een sleutel vanwege zijn verkering met Kirsten). Een van de vragen was: ‘In welke hoofdsteden staan deze prullenbakken?’ Daar wil iedereen wel aan meedoen. Er zijn maar zeven gelukkigen.