Foto | Bart van Overbeeke

Studententeams vragen CvB om compensatie

De teammanagers van de studententeams hebben vrijdag een brief gestuurd naar het College van Bestuur waarin zij pleiten voor een tegemoetkoming voor studenten die zich fulltime wijden aan een studententeam van de TU/e. Zij vinden dat leden van deze teams, net als bestuurders van verenigingen, een positieve bijdrage leveren aan de universiteit en daarom in aanmerking zouden moeten komen voor een compensatie voor opgelopen studievertraging.

De teammanagers stellen dat de argumenten die het College van Bestuur (CvB) geeft voor het ter beschikking stellen van bestuursbeurzen voor studieverenigingen en bepaalde studenten- en sportverenigingen net zo goed opgaan voor de studententeams: ook zij dragen namelijk positief bij aan het ‘culturele ecosysteem van Eindhoven en de TU/e’. De betrokken studenten krijgen bij de teams de mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen en bovendien bieden de teams gelegenheid om studiepunten te halen in de vorm van bachelor-eindprojecten en afstudeerprojecten. Daarnaast leveren de teams veel positieve publiciteit op voor de TU/e.

Een ander argument dat de studenten in de brief noemen, is dat door het wegvallen van de basisbeurs de financiële gevolgen van een fulltime-lidmaatschap van een studententeam wel erg groot zijn geworden. “Met een gemiddelde werkweek van zestig uur is er ook weinig tot geen tijd om de lening te beperken door een bijbaan. Het feit dat er ook nog collegegeld betaald moet worden, terwijl er vaak weinig tot geen vakken gevolgd worden in verband met tijdsdruk, fungeert als een extra financiële barrière.” Volgens de teammanagers zijn fulltime-leden voor het voortbestaan van de teams echter onmisbaar.

In gesprek

De brief is opgesteld door de teammanagers van studententeams Team FAST, Blue Jay, URE, Solar Team Eindhoven, Team VIRTUe, InMotion, iGEM, TU/ecomotive, ATeam en TEST. Thomas Stroes, zelf actief bij Team FAST, schat dat zeker zeventig studenten zich fulltime inzetten voor een van de studententeams. Hij zegt te hopen dat het CvB een brief terug zal sturen waarin ze ingaan op de argumenten van de studententeams. “Ze hebben onlangs al aangegeven dat de universiteit al genoeg geld in de teams steekt, maar dat gaat volledig op aan onderdelen: er blijft geen geld over. Hopelijk komen we naar aanleiding van deze brief in gesprek met het CvB.”

TU/e-bestuurder Jo van Ham kan vanwege een buitenlandbezoek nog niet op de brief reageren, zo laat bestuurswoordvoerder Barend Pelgrim desgevraagd weten. In een eerdere U-raadsvergadering (afgelopen 12 maart) stelde Van Ham dat de studententeams voor beurzen maar in conclaaf moesten met de verenigingen. “Op jaarbasis steekt de universiteit nu al een bedrag van een half miljoen in de studententeams. Dat vinden we genoeg. Als de studentenkoepels het zo willen organiseren dat ook voor de teams beurzen beschikbaar komen, moeten ze dat onderling zelf regelen.”

Update 9 mei 2018: bestuurswoordvoerder Pelgrim laat weten dat genoemde brief woensdagochtend is besproken in het CvB-overleg en dat een vertegenwoordiging van de studententeams binnenkort wordt uitgenodigd voor een gesprek.

In de Regeling Profileringsfonds van de TU/e staat (vanaf pagina 13) beschreven welke verenigingen momenteel financiële ondersteuning krijgen van de universiteit en onder welke voorwaarden.

Foto | Bart van Overbeeke