Workshop Quadrivium en StudentProof. Foto | Rien Boonstoppel

Intro 2019 | Muzikale verbroedering

In een dik uur kun je heel veel muziek maken. Dat was overduidelijk de insteek van studentenmuziekverenigingen Quadrivium (klassiek) en StudentProof (jazz), die donderdag een serie gecombineerde workshops gaven. Van ademhalingsoefening tot Uptown Funk - en alles daartussenin - in een moordend tempo.

foto Rien Boonstoppel

Of ze nu kwamen om zich eens lekker uit te leven op een drumstel, hun nieuwste gitaarsolo ten beste te geven, of de fijne kneepjes van de koralen van
Bach onder de knie te krijgen: alle deelnemers begonnen gezamenlijk met zangoefeningen. En dat werd serieus aangepakt: onder de bezielende leiding van Quadrivium-bestuurslid Daan den Hartog werd de ruimte Pulsar in gebouw Luna aanvankelijk gevuld met het sissende geluid van de - zo lang mogelijk aangehouden - ontsnappende adem van de introkids, al snel gevolgd door riedeltjes op alle toonhoogten onder pianobegeleiding.

Omdat iedereen wel een beetje bladmuziek bleek te kunnen lezen, was het enkele minuten later alweer tijd voor het in canon gezongen Halloween-klassieker ‘Have you seen the ghost of Tom’ en een écht Reto-Romaans koorstuk. “We wilden alle aspecten even aanstippen”, verklaarde Den Hartog achteraf het drukke programma.

Opgewarmd

Na veertig minuten besloot de delegatie van StudentProof dat de stembanden wel voldoende opgewarmd waren, werd de groep gesplitst in zangers en muzikanten, en mochten laatstgenoemden losgaan op het uitgestalde instrumentarium. Weg was de serene kalmte, die werd vervangen door een vrolijke chaos. Ondersteund door leden van zowel Studentproof als Quadrivium (blazers) werden ‘Hit the road, Jack’ en ‘Uptown Funk’ ingestudeerd - twee nummers die aan het slot nogmaals ten gehore werden gebracht, maar nu ondersteund door de teruggekeerde koorzangers.

Aankomend student Automotive Timon de Boer bespeelde de elektrische piano. Toetsen speelt hij al tien jaar, vertelt hij. “En sinds tweeënhalf jaar speel ik ook gitaar.” Reden voor hem om lid te worden van StudentProof, waar hij gelijkgestemden hoopt te treffen om eventueel een bandje mee te vormen. In zijn keuze voor een genre lijkt hij flexibel: “Op gitaar speel ik vooral rock en punk, maar op piano ook blues, pop en zelfs klassiek.”

Donderdag om middernacht is iedereen welkom in Pulsar voor een grote jamsessie. Quadrivium zal in de eerste collegeweek elke lunchpauze ergens op de campus opduiken voor een miniconcert.