Teams en verenigingen krijgen geen algemene Adobe-compensatie

Voor de ruim honderd studentenverenigingen en tientallen studententeams van de TU/e komt er geen algemene compensatieregeling voor een Adobe-licentie. Vicevoorzitter Nicole Ummelen zei dit maandag in de vergadering met de U-raad in reactie op een verzoek daarvoor van de studentenfracties. Verenigingen kunnen een verzoek voor compensatie indienen, waarna volgens Ummelen per geval bekeken zal worden of dat gerechtvaardigd is. Ze raadde studieverenigingen aan om bij de eigen faculteit te informeren of compensatie van de kosten mogelijk is.

foto Monticello / Shutterstock

TU/e-studenten kunnen sinds 1 februari geen gebruik meer maken van Photoshop, InDesign en Illustrator, omdat softwareproducent Adobe een wijziging heeft ingevoerd in haar licentiebeleid. Voor studenten van de faculteiten Built Environment en Industrial Design is een uitzondering gemaakt; die kunnen er nog tot het einde van dit collegejaar zonder extra kosten gebruik van maken. Ook alle studentenverenigingen en studententeams moeten hierdoor een eigen Adobe-licentie van 132 euro aanschaffen. “Dat betekent extra kosten en een boel gedoe, waar de verenigingsbesturen en studententeams in deze toch al moeilijke coronatijd niet op zitten te wachten”, vertelt Ralph van Ierland, fractievoorzitter van Groep-één.

Dat was de reden waarom Van Ierland maandag in de U-raadsvergadering vroeg om een algemene compensatie voor alle verenigingen. Van Ierland: “Voor een hoop verenigingen is het op dit moment al financieel zwaar. Het budget dat ze hebben, moeten zij juist in deze tijd kunnen spenderen aan het organiseren van zaken die ten goede komen aan hun leden en niet aan dit soort onverwachte bijkomende kostenposten. Daarbij komt dat de licenties persoonlijk zijn. Bij grotere verenigingen en teams wordt er vaak door verschillende mensen gebruikgemaakt van de software. Het is dus de vraag of zij voldoende hebben aan slechts één licentie - en dan heb je wisselingen binnen bijvoorbeeld besturen nog niet eens meegenomen.”

Case-by-case

Een generieke Adobe-compensatieregeling voor de verenigingen en teams komt er niet, zei vicevoorzitter Nicole Ummelen maandag. “Op zo’n grote schaal kunnen we dat niet compenseren. Daar is veel geld mee gemoeid. Op case-by-case basis willen we wel kijken wat eventueel mogelijk is; verenigingen en teams kunnen daarvoor een verzoek indienen. Ook de dienst Information Management & Services (IMS) zal ze graag willen helpen met het zoeken naar alternatieve programma’s ter vervanging van Adobe. Studieverenigingen zouden bij hun eigen faculteit kunnen informeren naar compensatie.”

In dezelfde vergadering vertelde IMS-directeur Bart Luijten dat de TU/e via SURF, de overkoepelende ICT-organisatie van onderwijs- en onderzoeksinstellingen in Nederland, nog steeds in onderhandeling is met Adobe voor betere condities voor alle TU/e-studenten voor het kunnen gebruiken van de Adobe-software. Luijten verwacht er in mei meer over te kunnen melden. “We houden de dialoog gaande. Veel meer kunnen we er nu nog niet over zeggen.” Van Ierland zegt dat de studentenfracties afwachten wat er in mei uit die onderhandelingen gaat komen.