New kids on the block

25/10/2017

Hey there! Jullie hebben vast al het een ander gelezen/gehoord/gezien over het initiatief genaamd TU/e innovation Space. Vanaf vandaag zullen we jullie middels een wekelijkse blog op de hoogte houden van wat er nu écht gebeurt binnen de muren van het compleet vernieuwde Gaslab.

Wij zijn Tom en Bas en we hebben één ding gemeen: we hebben allebei de tijd van ons leven gehad in een studententeam. We durven zelfs te stellen dat we in die periode meer hebben geleerd dan tijdens onze bacheloropleiding. Na deze periodes bij de teams Solar Team Eindhoven en STORM, zijn we ervan overtuigd dat iedere student op zijn minst een glimp van deze ervaring mee moet krijgen. Daarom maken we nu deel uit van het TU/e innovation Space team, waarin we dit stapje voor stapje voor elkaar hopen te krijgen.

In het kort gezegd: TU/e innovation Space wordt dé plek op onze campus waar deze nieuwe vorm van challenge-based learning langzaam werkelijkheid wordt. Challenge-based learning is een fancy term voor een vak waarbij je niet leert voor een tentamencijfer, maar leert omdat je dat nodig hebt om een challenge te winnen.

Gasten die het vet vinden om tech te bouwen

We horen weleens: die studententeams en start-ups, dat is toch alleen voor de beste studenten? Dus niet, wij zijn geen ‘top’-studenten maar gewoon gasten die het vet vinden om tech te bouwen. Iedereen die dit ook wil, gaan we bij elkaar brengen.

En echt iedereen: van software tot robotica en van chemie tot design. Omdat we niet vastzitten aan een bepaalde faculteit, kunnen we interdisciplinair gaan samenwerken. Als studenten uit interdisciplinaire studententeams hebben we direct de voordelen gezien van het samenwerken met mensen die je normaal gesproken helemaal niet tegenkomt. En, we moeten zeggen: het is een feestje! (Behalve om 5u ’s ochtends na een nacht lang doorwerken).

De afgelopen maanden zijn we samen met staf en studenten druk bezig geweest met het herinrichten van Gaslab, waar we het komende jaar een feestje willen bouwen. Twaalf teams zijn begonnen om hun ideeën uit te werken en de eerste interdisciplinaire vakken zijn volle bak van start gegaan. Ook staan er allerlei evenementen op de planning, waarbij uiteraard iedereen welkom is, zie: innovationspace.tue.nl.

En dat is wederom het belangrijkste: we staat letterlijk open voor iedereen en daarom doen we een oproep aan studenten, onderzoekers, medewerkers & bedrijven: Loop eens binnen, pak het pasje van Huub voor een gratis MAAS-koffietje en kijk eens rond!

Studenten Tom Selten (Innovation Sciences) en Bas Verkaik (Werktuigbouwkunde) zijn actief betrokken bij de TU/e innovation Space. Ze houden jullie middels dit blog op de hoogte van wat er nu écht gebeurt binnen de muren van het Gaslab.