Susanne Schouten.

UR | Clickers in strijd met de wet

20/02/2014

Iedere Bachelor College-student moet eraan geloven: het aanschaffen van de clicker. Het apparaatje kost zestig euro en wordt gebruikt voor het afnemen van tussentoetsen bij een groot aantal vakken. Het verbinden van studiepunten aan deze toetsen maakt de clicker een noodzakelijk kwaad; studenten móeten ze hebben om hun diploma te kunnen halen. Dat deze aankoop niet mag worden verplicht aan studenten is nog niemand opgevallen.

Het clickersysteem levert de TU/e veel voordelen op. Docenten kunnen nu gemakkelijk en snel testen of de stof is doorgedrongen tot de studenten in de collegezaal. Bovendien hoeven ze minder papieren toetsen af te drukken en er wordt aanzienlijk wat nakijkwerk bespaard. Al met al een mooie kostenbesparing voor de TU/e dus.

Echter, als student merk je weinig van deze voordelen; je wordt vaker vastgepind op zwaarwegende toetsingsmomenten en je bent er ook nog eens zestig euro armer op geworden! Waar is die goeie ouwe tijd; vruuuger, toen de tussentoetsen nog gratis en op papier waren? De modernisering van de TU/e is dus niet altijd rozengeur en maneschijn, maar… er gloort hoop! Volgens de Onderwijsinspectie en de Landelijke Studenten Vakbond is de clicker namelijk in strijd met de Wet op Hoger onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek. Onderwijsinstellingen mogen geen extra kosten opleggen aan studenten bovenop het reguliere collegegeld, en dat is nu precies wat er wél gebeurt met het clickersysteem.

De Eindhovense Studenten Raad (ESR) vindt het daarom hoog tijd om actie te ondernemen: het CvB heeft onlangs een brief van ons ontvangen met daarin het verzoek om het systeem te corrigeren. Het alternatief is om de clickers op borg uit te geven; de geïnvesteerde zestig euro wordt na het behalen van het bachelordiploma weer teruggestort. Een andere optie is het terugdraaien van het hele systeem en weer over te gaan op papieren toetsen, met minder toetsingsmomenten. Hoe het ook zij, de huidige situatie vraagt om verandering en verbetering. De partij wil daarom de discussie met het CvB rondom het clickersysteem openen om tot een goede oplossing te komen.