Lekker een beetje peddelen  bij Thêta in een loom zonnetje.

INTRO 2016 | Thêta hoopt weer op 'recordoogst'

Bij het botenhuis van Thêta konden de introgangers vandaag voor het eerst de peddels in het water steken en kennismaken met de nobele roeisport. Ook andere watersportverenigingen, zoals zeilvereniging Boreas en surfvereniging Weth, waren present. Thêta hoopt om het recordaantal inschrijvingen van vorig jaar te evenaren. Toen liep de teller op naar tweehonderd nieuwe leden.

Naast het fietspad voor het indrukwekkende botenhuis van Thêta presenteert ook skiboardvereniging Avalanche zich aan de nieuwkomers. Volgens Guido de Ruiter, student Werktuigbouwkunde en secretaris van de introcommissie van Thêta, niet vreemd, “want waar vind je midden in de zomer nu sneeuw?” En een surfboard en een skiboard lijken toch best wel op elkaar?

Waar sneeuw zeker geen kans krijgt om te blijven liggen is op de botensteiger die zachtjes schommelt in het Eindhovens Kanaal, en waar het zonnetje stevig brandt op de lome bezoekersschare die een plekje gevonden heeft op de banken en zitzakken. Voor het eerst kunnen de introgangers nog enigszins onwennig een bootje betreden en wat slagen maken.

Volgens Guido valt de drukte nu nog mee, maar zal het donderdag ongetwijfeld veel drukker zijn, want dan zijn de trainingen gepland. “Dan halen we al onze boten uit de kast -nou ja, uit het botenhuis- en wellicht gaan we er nog enkele lenen bij burgervereniging Beatrix die iets verderop aan het kanaal zitten.”

In het botenhuis staan vandaag ook een stuk of vijftien ergometers opgesteld, waarop de nuldejaars zich onder enthousiaste aanmoedigingen van ondersteunende Thêtanen helemaal leeg kunnen roeien. Het moet ze triggeren om zich aan te melden als nieuw lid.

Vorig jaar was wat dat aangaat echt een topjaar voor Thêta, vertelt Guido, die al drie jaar lid is en die komend jaar zijn krachten gaat uitproberen in de skiff. “Na de Intro vorig jaar hadden zich tweehonderd nieuwe leden aangemeld. Dat was voor ons een record en ook heel mooi, want meer leden betekent ook dat we beter kunnen selecteren voor onze topteams. Iedereen die zich aanmeldt kan ook beginnen. De roeiverenigingen in de Randstad zijn doorgaans een stuk groter, maar daar heb je als student ook vaak te maken met wachtlijsten.”