INTRO 2016 | Haperende app noopt tot alternatieven

De Introgangers zullen het al wel gemerkt hebben: de speciale intro-app functioneert niet bepaald naar behoren. Zo hadden op de app gedurende de week nieuwsberichten van Cursor moeten verschijnen. Omdat dit niet werkte, is woensdagmiddag uiteindelijk besloten simpelweg een link naar de Cursor-site toe te voegen in de app. Ook voor andere onvolkomenheden, zoals met het inschrijfsysteem voor de introtrainingen van donderdagmiddag, heeft de Centrale Introductiecommissie (CIC) alternatieve oplossingen moeten vinden.

Zodra duidelijk werd dat maker One Society Apps niet alle functionaliteiten van de app op tijd werkend zou krijgen, heeft de CIC aan Paul van Beek (alumnus van TU/e-opleiding Industrial Design) gevraagd een module te bouwen om de inschrijvingen voor de diverse trainingen soepel te laten verlopen, legt Laurens van der Schaft van de CIC uit. “De internationale studenten, die vorige week al aan hun introductie zijn begonnen, zijn via de intro-app doorverwezen naar de inschrijvingsmodule met alle relevante informatie.”

Ook voor de kennismakingstrainingen van de studentenverenigingen op donderdagmiddag is hiervan gebruikgemaakt, vertelt hij. “We hebben de intro-ouders ook nog een mail gestuurd met informatie over het inschrijven. Dat heeft gelukkig heel goed gewerkt, te zien aan het aantal aanmeldingen dat gisteren al binnenkwam. Een aantal verenigingen is nu zelfs aan het kijken of ze een extra training kunnen organiseren, omdat ze veel meer aanmeldingen hebben dan plekken.”

Oorspronkelijk was voorzien dat de distributie van voedsel via de app zou verlopen met een maaltijdbonnensysteem. Ook hiervoor is een “plan B” uit de kast getrokken, aldus Van der Schaft. “Omdat we ons er tijdig van bewust waren dat dit ook niet zou lukken, hebben we gewerkt met Excel-lijsten. Dat was helaas meer werk, maar het functioneert wel adequaat.”

Ook vorig jaar was One Society Apps al verantwoordelijk voor een TU/e Intro-app. Toen lukte het wel om nieuwsartikelen van Cursor via deze app aan te bieden. Volgens Van der Schaft heeft de ontwikkelaar dit jaar echter nieuwe software gebruikt, waardoor sommige modules opnieuw gebouwd moesten worden. En dat is dus niet geheel vlekkeloos verlopen.

De CIC is van plan na afloop van de Intro met One Society Apps te praten over financiële consequenties van de affaire. “Het is niet zo dat we al ons geld terug willen, maar we hebben natuurlijk wel kosten gemaakt doordat we een externe partij hebben moeten inhuren. Ik hoop dat we de komende weken tot een oplossing kunnen komen die voor alle partijen acceptabel is.”