Bij een natje hoort natuurlijk ook een droogje. Foto | Lieke Vermeulen

INTRO 2016 | Kroegentocht terug van weggeweest

Na een jaartje afwezigheid was de Kroegentocht, ditmaal onder de naam Eindhoven by Night, terug op het programma van de Intro. In de binnenstad nam Cursor gisteren de schade op.

Rond acht uur begint de Kroegentocht officieel, maar dat blijkt voor veel Introgangers toch wat aan de vroege kant. Pas om half tien starten de meesten met hun kennismaking van het Eindhovense uitgaansleven. De groepjes kunnen met een stempelkaart alcoholische en niet-alcoholische versnaperingen ophalen bij bekende kroegen zoals ’t Lempke, Kafee Kix, Spijker en Thomas.

Terwijl het Stratumseind volloopt blijkt al snel dat de heren en dames goed op dreef zijn. Terwijl Data Science-papa Koen in een handstand een biertje opdrinkt, spreken we even kort met zijn Introkid Casper Timmermans, uit Waspik, die het behoorlijk naar zijn zin heeft deze week. “Ja, ik vind dit echt geweldig. Het is ook niet zo dat we al sinds twee uur 's middags aan het bier zitten”, vertelt de nieuwbakken Data Science-student met een knipoog.

Op de vraag hoe de avond gaat eindigen is Casper duidelijk: “Ik heb vannacht al op de vloer bij een vrouwtje geslapen, dus dat komt wel goed!” Naar eigen zeggen is dat de beste prestatie binnen zijn groepje, dat unaniem aangeeft een voorkeur te hebben voor de eerstejaars van Biomedisch Technologie.

Niet iedereen is echter onder de indruk van het Eindhovense uitgaansleven. Zo spreken we Giel Bouwman, aankomend student Scheikundige Technologie, die in duidelijke bewoordingen aangeeft dat hij er niet bijzonder veel aan vindt. “Ik hou van meer van metal en rock. Met de muziek hier kan ik niet zoveel”, vertelt de geboren Roermonder, die ook toegeeft niet zoveel met carnaval op te hebben.

Wel drinkt Giel gezellig mee, maar met mate: “Ik wil wel graag controle houden, dus ik zal het vanavond niet zo laat maken. Morgen is het ook ‘doorhaaldonderdag’ dus kan het geen kwaad me nu nog een beetje in te houden.”

Verder in de nacht gedraagt het gezelschap van petjes, zonnebrillen, onesies en Mario’s en Luigi’s zich steeds bonter. Het werd nog een lange en roerige nacht, waarbij veel studenten na het officiële programma ook de gezelligheidsverenigingen nog met een bezoekje vereren.