Marinda Boshoff. Foto | Bart van Overbeeke

Living on campus | “Alles is zo lekker compact en overzichtelijk hier”

Met de opening van studentenflats Aurora en Luna in september 2016 wonen er voortaan vele honderden studenten en medewerkers op de TU/e-campus. Tijd voor een rondgang. Deze keer: de Zuid-Afrikaanse Marinda Boshoff woont in Luna.

Haar naam veronderstelt Nederlandse roots, maar daarover is ze niet zeker. “Hoewel mijn ouders wel Nederlands spraken thuis, is dat in de loop van de tijd verwaterd”, zegt de Zuid-Afrikaanse Marinda Boshoff (18). De eerstejaars studente Sustainable Innovation, die sinds een paar maanden op de achtste verdieping in Luna woont, had een vliegende start op de TU/e-campus.

Zo landde ze één dag voordat ze met haar studie startte op het vliegveld van Eindhoven. “Ja, dat was nogal hectisch”, erkent Marinda lachend. Haar spullen had ze al eerder in een opslagruimte gestald toen ze hier was voor toelatingsexamens die niet helemaal uitpakten zoals ze had gehoopt. “Om tot de studie Electrical Engineering toegelaten te worden, had ik een voldoende voor zowel wiskunde als fysica nodig. Dat laatste vak lukte niet. Toen koos ik voor de studie Sustainable Innovation en dat bevalt me tot nu toe zeer goed. Maar misschien switch ik nog naar mijn eerste keus, omdat ik het leuk vind om bezig te zijn met zowel hard-als software en goede carrièrekansen voor mezelf zie op dat terrein.”

Haar keuze viel op Eindhoven omdat het haar interessant leek om in een nieuwe omgeving te studeren. “Nederland is niet alleen een vreemd land voor mij, maar ik woon ook voor het eerst op mezelf. Thuis wordt er voor mij gewassen en gekookt en dat moet ik nu allemaal zelf doen. Maar dat went snel. Hoewel ik mijn ouders en zusje soms erg mis, vind ik het wel heel fijn om mijn eigen woonruimte te hebben. Het prettige aan deze campus is dat alles zo lekker compact en overzichtelijk is.”

Haar buren, voornamelijk mannen, heeft ze nog niet gezien. “Dat komt waarschijnlijk doordat de gemeenschappelijke ruimtes nog niet af zijn. Maar ik ken al mensen via mijn studie, zij wonen ook in dit gebouw. En ik heb een leuk meisje ontmoet, een van de ongeveer acht die ook Sustainable Innovation studeren. Maar we hebben nog niet zoveel ondernomen samen. Ik wil eerst dit kwartiel goed zien door te komen, nog een beetje meer wennen en ik moet ook nog veel studeren.”

Marinda is verbaasd over het openbaar vervoer in haar nieuwe woonplaats. “Je kunt hier overal een bus of trein nemen. In Zuid-Afrika kan dat niet, daar heb je echt een auto nodig. Ook vind ik het opmerkelijk dat iedereen zijn spullen hier onbeheerd kan achterlaten zonder dat ze meteen gestolen worden. En onlangs maakten we iets heel aparts mee in een restaurant. Toen we wilden afrekenen, deden onze betaalkaarten het niet. Waarop de bediening zei dat we morgen maar terug moesten komen om contant af te rekenen. Dat was wel heel opmerkelijk.”