Polina Ivannikova i haar kamer in Luna. Foto | Bart van Overbeeke

Living on campus | “Het is heel anders om in Nederland te wonen”

Met de opening van studentenflats Aurora en Luna in september 2016 wonen er voortaan vele honderden studenten en medewerkers op de TU/e-campus. Tijd voor een rondgang. Deze keer: de Russische Polina Ivannikova woont in Luna.

Polina Ivannikova (18) studeert International Business and Management Studies aan de Fontys Hogescholen. Sinds eind augustus woont ze in Luna op de TU/e-campus. Ze vindt dat ze het heeft getroffen met een mooi hoekappartement op de achtste etage van waar ze een geweldig uitzicht heeft over de TU/e-campus en het centrum van Eindhoven.

De Russische Polina koos ervoor om in Nederland te gaan studeren vanwege de vele kansen en perspectieven die dit land haar biedt. “Ik vind Nederland één van de meest comfortabele Europese landen om te wonen en te werken en ik waardeer de studiemethoden.”

”Ik had het eerste half jaar moeite om me aan te passen aan de Nederlandse cultuur. In Nederland wonen is niet moeilijk, maar het is heel anders. Het Nederlandse eten en de Nederlandse manier om elke feestdag te vieren  die dingen zijn heel speciaal. Als buitenlander moet je wennen aan het assortiment van levensmiddelen dat bestaat uit kaas, kroketten en broodjes, en aan culturele feestdagen zoals carnaval.”

Hiervoor woonde ze in een studentenhuis op de Hemelrijken. Ze vindt het fijn dat ze nu een eigen appartement heeft met haar eigen badkamer en keuken. Bij het appartement zat zelfs een televisie, stofzuiger en vaatwasser.

“Wonen in Luna is ideaal”, aldus Polina. “Er heerst een gezellige sfeer en er is een wasruimte, een fietsenstalling en er staan afvalcontainers vlak voor het gebouw. Ook is er een conciërge bij wie je terecht kunt voor allerlei vragen. Een aantal keren kreeg ik mijn raam niet open, omdat het kapot was. Dat heeft de conciërge gemaakt. Ook hebben ze me uitgelegd hoe ik de wasruimte moet gebruiken.”

Ze vindt het wel jammer dat de gezamenlijke ontmoetingsruimte nog niet klaar is. Desondanks heeft ze al aardig wat contacten gelegd met andere bewoners, van nogal verschillende landen: India, Nederland, Italië, Indonesië en China. Met sommige van hen gaat ze uit eten in het centrum of boodschappen halen.

Haar favoriete plek op de campus? Zonder twijfel het dakterras van La Luna. “Vanuit hier heb je een geweldig uitzicht over het stadscentrum. Helaas is dit inmiddels niet meer toegankelijk uit veiligheidsoverwegingen.”