Daniel Vakulov op de trappen voor Flux. Foto | Bart van Overbeeke

Living on campus | “Wacht niet af, maar doe er iets aan”

Met de opening van studentenflats Aurora en Luna in september 2016 wonen er voortaan vele honderden studenten en medewerkers op de TU/e-campus. Tijd voor een rondgang. Deze keer: promovendus Daniel Vakulov woont in Aurora.

Promovendus Daniel Vakulov (24) is dé persoon die je kan vertellen wat het verschil is tussen leven in een spacebox en in Aurora. Zes weken geleden trok hij in de nieuwe woontoren, daarvoor woonde hij een jaar in zo’n metalen containerwoning. “In Aurora leer ik veel sneller mensen kennen dan in de spaceboxen het geval was, want er zijn meer faciliteiten in het gebouw die je deelt.”

Daniel is afkomstig uit Taganrog, een Russische plaats gelegen aan de Zwarte Zee. Hij zit in het tweede jaar van zijn promotie bij de groep Photonics and Semiconductor Nanophysics. Dat hij de sprong naar het Westen heeft gewaagd, heeft vooral te maken met het feit dat de wetenschap in Rusland vaak sterk theoretisch georiënteerd is. Daniel doet nu onderzoek naar nanowires en wil daar ook devices mee maken.

Twee jaar terug liep hij stage aan het Jülich Research Centre, dat net over de grens ligt ter hoogte van Kerkrade. Jülich is volgens Daniel vergeven van de studenten en onderzoekers, dus kwam hij terecht op kamers bij een Duits echtpaar. De man sprak gelukkig goed Engels. Toen hij al in Eindhoven zat, is hij nog kerst bij hen gaan vieren.

In Aurora zit hij op de tiende etage en heeft hij een magnifiek uitzicht. Dicht bij zijn werkplek zitten vindt hij een groot voordeel, zeker toen hij in december zijn been brak na een valpartij met de fiets. “Collega’s en de vriendin die ik toen nog had, hebben me toen bijgestaan.” Met die vriendin is het helaas uit en Daniel hoopt ook stilletjes dat hij in Aurora tegen een nieuwe liefde aanloopt.

Voor de bewoners is hij de afgelopen weken opgetreden als woordvoerder voor klachten over de huisvesting en faciliteiten. Moeten betalen voor wassen viel bij veel bewoners verkeerd. Daniel: “Mijn motto is dan: wacht niet af, maar doe er iets aan.”