Wouter Duivesteijn in zijn appartement in Luna. Foto | Bart van Overbeeke

Living on campus | "Twee keer uit mijn bed vallen, en ik ben er"

Met de opening van studentenflats Aurora en Luna in september 2016 wonen er voortaan vele honderden studenten en medewerkers op de TU/e-campus. Tijd voor een rondgang. Deze keer: Wouter Duivesteijn woont in Luna.

De campus van de TU/e is de eerste universitaire campus die Wouter Duivesteijn ooit bezocht. Toen hij op de middelbare school zat, kwam hij hier voor een masterclass op het gebied van regressietheorie. Maar hij is niet in Eindhoven gaan studeren. Hij kwam terecht in Utrecht, waar hij aan de slag ging met Applied Computational Science. Nu is hij onlangs aan TU/e van start gegaan als universitair docent bij de groep Data Mining en vanuit zijn huurkamer in Luna kijkt hij uit op zijn werkkamer in MetaForum. “Twee keer uit mijn bed vallen en ik ben er.”

Voordat hij hier aanbelandde, voerde zijn wetenschappelijke carrière hem achtereenvolgens langs de universiteiten van Leiden, Dortmund, Bristol en Gent. “Voor mijn promotie in Leiden ben ik niet verhuisd vanuit Utrecht, maar in al die andere plaatsen huurde ik vaak iets via de universiteit. In Dortmund en Gent had ik eigen huisjes. De stad Dortmund kwam eigenlijk pas echt tot leven als er dat weekend gevoetbald werd. Het huurbedrag dat ik in Luna betaal voor een kamer, zo’n 750 euro, is wat ik in Gent kwijt was voor een heel huis. Maar ja, dat is dan ook een andere locatie.”

Veel campuservaring heeft hij nog niet. “Ik ben vorige week verhuisd en daar de meeste tijd mee kwijt geweest. Het valt me wel op dat de hele flat vol zit met verschillende nationaliteiten. Ik kom ze tegen in de lift. Daar moet het contact ook nog mee op gang komen. Wel leuk.”

Hij vindt het ideaal om de komende zes maanden de kat uit te boom te kunnen kijken bij het zoeken naar een woning. “Dat ga ik samen met mijn vriendin doen, die nu nog aan de universiteit in Dortmund werkt. Dat wordt de komende jaren op en neer rijden voor ons beiden. Maar de 150 kilometer vanuit Eindhoven zijn er een stuk minder dan die 300 uit Gent.”