Intro 2018 | … en daarna: ‘Work hard, play hard’

Een opgewekt welkom van de organiserende CIC, wat motiverende woorden van twee hoge TU/e-heren en een humoristische kijk op Nederland van een comedian. Dat was de officiële opening van de Intro 2018, maandagmiddag op het Flux-veld, in een notendop.

Vers in de stad en op de campus, waarschijnlijk al vól eerste indrukken en misschien nog wat huiverig voor al te openlijke lachsalvo’s. Het ruim tweeduizendkoppige gezelschap van nuldejaars (en hun begeleiders) gaf maandagmiddag op het Flux-veld niet zomaar mee bij de stand-upsessie van comedian Bob McLaren, die alle zeilen moest bijzetten voor enige respons van voorbij de eerste rijen.

De geboren Nieuw-Zeelander verhaalde onder meer over zijn ervaringen met Nederland - volgens hem het meest liberale en vrije land ter wereld, waar zelfs homoseksuele priesters mogen trouwen met hun liefjes: “Maar kunnen we niet beter wachten tot ik zestien ben?”. Over zijn inwoners en hoe graag ze toeristen de weg wijzen om te kunnen pronken met hun Engelse-taalbeheersing, geleerd van Netflix: “Jullie klinken allemaal als acteurs”. En over de Nederlandse taal: “To pronounce Dutch properly, you need a hard ‘gay’ in the back of your throat”.

Lees verder onder de foto.

Ook het Nederlandse softdrugsbeleid en kinderboerderijen (“vertaal dat woord maar niet in het Engels, in Nieuw-Zeeland zou je ervoor worden gearresteerd”) kwamen ter sprake, net als zijn bewondering voor Max Verstappen - een van de spaarzame momenten trouwens waarop het veld zich wél luid en enthousiast liet horen. Het Flux-veld, “een plein vol hoop”, besloot McLaren zijn betoog. Vol mensen die hopelijk gaan laten zien dat zwart, bruin en blank prima samengaan, net als moslims, hindoes en christenen: “Zodat we samen de Chinezen een schop onder hun kont kunnen geven”.

Vrienden maken

Eerder hadden ook rector magnificus Frank Baaijens en dean van het Bachelor College Lex Lemmens de nieuwkomers welkom geheten. Baaijens feliciteerde hen met het slagen voor hun examens en met hun keuze voor de TU/e, “een van de beste TU’s van Europa”, in Eindhoven - “de stad van wetenschap en technologie”. Hij wees hen op het belang van het maken van nieuwe vrienden deze week, voor nu en later: “Ik heb nog steeds goede vrienden vanuit mijn eigen introductietijd”.

Bovendien, zo zou Lex Lemmens een paar minuten later benadrukken, heeft een gezond sociaal bestaan een belangrijk aandeel in je studiesucces. Ook wees hij op hoe het Bachelor College samenwerking tussen studenten stimuleert, “ook tussen studenten van verschillende disciplines”. ‘Work hard, play hard’ gaf Lemmens de nieuwkomers als motto mee. “Maar voor deze week geldt: heb vooral veel lol.”