UR | Licht in de duisternis

15/11/2019

De dagen worden korter en steeds vaker zie ik, net als vele andere hardwerkende studenten op de universiteit met mij, het daglicht niet meer. In de ochtend arriveren we op de universiteit als het net licht wordt en we vertrekken in grote getalen laat in de avond, als MetaForum om elf uur de deuren sluit. Gedurende de dag worden we verblijd met uitzicht op een druilige novemberdag.

Alle hierboven genoemde factoren vormen een destructieve combinatie, die kan leiden tot psychische problematiek. In de tussentijd stijgen de wachttijden bij de studentpsychologen en vinden studenten het moeilijk om aan te kaarten dat ze onder druk staan. Gelukkig zijn er naast het formelere circuit van de studentpsychologen en studieadviseurs ook andere partijen actief op de TU/e om onder andere deze groep studenten te helpen: Studium Generale, TINT en het Studentensportcentrum organiseren activiteiten op het gebied van studentenwelzijn, waarbij ze studenten met elkaar verbinden.

Sommige van deze organisaties hebben een groot publiek, zoals Studium Generale, terwijl andere organisaties minder studenten bereiken. Verder lijkt er nu een oerwoud aan well-being activiteiten te worden georganiseerd, terwijl het wellicht strategischer is om de krachten te bundelen. Daarom wordt er gewerkt aan een zogeheten Well-Being Umbrella. Het idee hierbij: net zoals er koepels bestaan voor onder andere studie-, studenten- en cultuurverenigingen, zou er ook een koepel (of ‘umbrella’) in het leven geroepen moeten worden voor organisaties die zich bezighouden met studentenwelzijn, diversiteit en inclusie. Voor mij bestaat die groep uit TINT, Studium Generale, SSC, ESSF, Scala, FSE, ESA en Cursor. Het voordeel van zo’n koepel is dat tussen die partijen afstemming kan plaatsvinden en dat er een gezamenlijke visie ontwikkeld kan worden.

TU/e community app

Hier volgen enkele van de eerste ideeën waar een dergelijke koepel zich mee bezig kan houden. Een TU/e community app, die studenten een overzicht biedt van alle activiteiten op het gebied van studentenwelzijn (hierover maandag meer op de Cursorsite, red.). Een voorbeeld van een activiteit die in die app zou passen, is dat het Sportcentrum in de kerstvakantie open is en cursussen organiseert voor studenten die niet naar huis kunnen in die vakantieperiode. De studenten zouden in de app ook aan kunnen geven dat ze graag met een andere student naar een event willen gaan en krijgen dan een buddy toegewezen.

Daarnaast biedt de koepel de mogelijkheid om vaker samen te werken en de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Komende woensdag houdt TINT met studentenfractie Groep-één|ESR een evenement waarin studenten in dialoog gaan met elkaar over stressoren in hun leven. Hierbij zullen studenten erachter komen dat ze er niet alleen voor staan. Het scenario dat ik aan het begin van deze column schetste, zal namelijk veel studenten aan onze universiteit bekend voorkomen.

Al met al hoop ik dat studenten de activiteiten van de Well-Being Umbrella weten te vinden en zo langzaamaan het licht aan het einde van de tunnel zien, zelfs op deze donkere dagen.