Voorbereidingen voor de ijskoepel in Finland.

Warm weer ontmoedigt ijskoepelbouwers niet

De temperaturen in het Finse Juuka kwamen nog maar amper onder de nul, maar de mega-iglo die TU/e’ers er willen gaan bouwen, komt er vooralsnog gewoon. Dat zegt universitair docent Arno Pronk (Bouwkunde), die het project Pykrete Dome begeleidt. Een groep TU/e’ers vertrok vlak voor de jaarwisseling naar Finland, om daar een ijskoepel met een recorddiameter van dertig meter te bouwen.

Afstudeerders Jorrit Hijl en Roel Pluijmen, masterstudenten Building Technology, zijn de initiatiefnemers van het ijskoepelproject. Ze borduren hiermee voort op het werk van twee eerdere afstudeerders die al onderzoek deden naar met houtvezels versterkt ijs, ofwel pykrete. Ideale locatie om de recordiglo te bouwen, was het Finse Juuka, waar de temperatuur ’s winters doorgaans tussen de -15 en -30 graden Celsius ligt.

Finland beleeft echter onverwachts haar warmste winter sinds een kleine anderhalve eeuw. Maar begeleider Pronk laat zich niet uit het veld slaan door deze meteorologische verrassing; de Bouwkundedocent klinkt onverminderd opgewekt. “We hebben dikke pret hier. We zijn hier erg goed ontvangen en de mensen in Juuka zijn enorm aardig en behulpzaam. Als iets niet werkt, staat er binnen twee uur een nieuw apparaat voor je neus.”

Alle behulpzaamheid ten spijt: de temperatuur steekt al dagenlang stug rond het vriespunt. Pronk probeert er de voordelen maar van in te zien: “We hebben een aantal voorbereidingen nu in een iets milder klimaat kunnen doen, zoals wat testen en het inrichten van de bouwplaats. In dat opzicht is het dus eigenlijk niet zo erg.”

Een onverwachts en tijdrovend stuk voorbereiding gaat momenteel zitten in het bewerken van het benodigde zaagsel, waarin grotere snippers bleken te zitten dan voor het ijsmengsel wenselijk is. “Dat was even een vrij serieus probleem. We zijn nu dus ruim twintig kuub zaagsel aan het zeven - handmatig, met een soort opgespannen bedspiraal. Heel bewerkelijk, maar we zijn al ongeveer op de helft.”

De ploeg hoopt donderdagavond aan de slag te gaan met de feitelijke bouw van de koepel. Pronk: “Volgens de voorspellingen gaat het vanaf dan hard vriezen, van -12 tot -20. Bij die temperaturen moet het lukken.” Volgens de docent zijn de weersvoorspellingen al ruim een week “vrij steady, het klimaat is hier ook wat minder instabiel dan in Nederland”. Hij heeft er vooralsnog dan ook alle vertrouwen in dat de recordiglo er gaat komen: “Ik heb geen reden om aan te nemen dat het níet lukt”.

Als de weersvoorspellingen gunstig blijven, gaan de TU/e’ers en vrijwilligers vanaf donderdag in ploegendienst 24/7 aan de slag. Deze week zijn ongeveer 35 mensen vanuit de universiteit in Juuka, volgende week komen er nog eens zo’n 10 bij. De koepel moet er volgens Pronk binnen een week kunnen staan, ruimschoots voor het geplande openingsfeest op 18 januari.

Wel kleeft er volgens de docent nog wat risico aan het spuiten van het vezelversterkt ijs. “Je kunt het vergelijken met spuitbeton; het materiaal kan zich anders gedragen dan bij gestort beton. Het is dus even afwachten of het ijs zich houdt zoals wij, na diverse metingen en tests, verwachten.”